پیشگفتار

سخن سردبیر

نویسنده

10.22081/rt.2011.70330

چکیده

(شَهرُ رَمضان اَلَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرآن)
پگاه ماه مبارک رمضان بشارت‌گر بارش رحمت ویژه الهی و آغاز بخشایش خاص ربانی است. منادی حق دل­های مشتاق و ضمایر آگاه را به میهمانی خدا می‌خواند و بر سر خوان بی‌منتهای رحمت وی می‌نشاند.
خانه‌­های خدا رونقی دو چندان می‌­یابند و کتاب خدا فروغ بصیرت و حکمت خویش را بر دل تلاوت‌کنندگان می‌بارد و بندگان خدا دروازه گوش و هوش و دل و جان خویش برای نوشیدن پیام خدا و اولیای او می‌گشایند.
در گرماگرم این رحمت دهی و حکمت‌رسانی از یک سو و پندپذیری و آمرزش‌خواهی از دگر سو داعیان الی ­الله و مبلغان رسالات الهی واسطة فیض و حلقة اتصال این دو می‌باشد.
این امانت‌داران امین گوهرهای حکمت و بصیرت را به شایسته‌ترین وجه از منابع آسمانی آن «کتاب و سنّت» دریافت می‌کنند و آن را در دل و جان مخاطبان می‌نشانند.
مبلغان گرامی در کنار این خوان حکمت‌گستری و بصیرت افزایی و بساط تزکیه و تربیت نسبت به تعمیق باورها، اصلاح هنجارها و ترویج ارزش‌های والای اسلامی، هشدار می‌دهند و همگان را به رعایت آن دعوت می‌کنند.
در کنار آن دو مسئولیت بزرگ، آگاهی‌افزایی اجتماعی نسبت به پدیده‌های ملی و مسائل امت اسلامی و گسترة جهان بشری دیگر مسئولیت سترگی است که باید حق آن گذارده شود، زیرا تنها آگاهان نسبت به زمانه‌اند که از خطر تهاجم فتنه‌ها و بیم امواج هراسناک گمراهی‌ها در امانند که «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس».
امروز انقلاب اسلامی ایران پرچم‌دار دعوتی جهانی و پدیدارگر افق نوین فراروی بشریت معاصر است. شناخت هر چه ژرف­تر این پدیده بی‌نظیر تاریخ اسلام و آشنایی بیشتر با مبانی نظری و تهدیدها و فرصت‌های آن، ضرورت دیگری است که مبلغان گرامی بدان می‌پردازند.
امید همه اقشار جامعه آن است که در فرصت بی‌بدیل ماه مبارک رمضان، ملت ما به ویژه نسل جوان که امید آینده تاریخ این امت‌اند در یک فرایند تعلیم و تربیت و رشد و تزکیه تا رمضان آینده از همه آسیب­‌های اندیشه و عمل بیمه شوند.
این هنر بزرگ مبلغ توانمند و پاک نفس و دانشمند است که معارف والای اسلامی را به زبان روز مردم روزگار ابلاغ کند که «لو علموا النّاس محاسن کلامنا لاتبعونا».
و این ثمره عملی همه تلاش­‌های آموزشی در طول سال بلکه طول سال­‌ها تعلیم و تربیت در حوزه است.
در کنار تلاش گسترده علمی مبلغان و کسب آمادگی­‌های علمی و عملی آنان در طول سال مجموعه کتاب­‌های ره توشه گامی در جهت آگاهی­‌افزائی مبلغان گرامی است.
در راستای این هدف مقدس و با توجه به نام­گذاری  سال 1390 به سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، امسال ره‌توشه در قالب چهار جلد کتاب با موضوعات متنوع و یک جلد با عنوان گفتمان عقاید و اندیشه‌ها ویژه مناطق و استان‌های خاص و هر کدام در حجمی متناسب با روزهای ماه مبارک رمضان عرضه می‌­شود، امید است که مقبول طبع مردم صاحب هنر قرار گیرد.
طبیعی است کمال یافتن این مجموعه و رسیدن به جایگاه شایسته آن نیازمند ارائه پیشنهادها و انتقادها و بیان نقاط قوت و ضعف آن است تا این مجموعه در یک سیر کمالی مناسب قرار گیرد.
اینجانب از همه دست­اندرکاران مجموعه به ویژه برادر ارجمند جناب آقای نورالهی مدیر اداره چاپ و نشر و دیگر همکاران گرامی‌شان که مسئولیت رایزنی با مؤلفان و تهیه مقالات را به عهده داشته‌­اند و جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر ادیب زاده که کار نظارت محتوایی مجلد پیام‌های قرانی را به عهده داشتند و همچنین از حجج اسلام و المسلمین موسوی و سیفی، صمیمانه تقدیر و تشکر می­‌نمایم.
خداوندا! به اندیشه و قلم و بیان ما رواج سخن حق عنایت فرما و ما را دعوت کنندگان علمی و عملی به دینت قرار ده.
                                                                                                                      احمد زادهوش
                                                                                                                   معاون فرهنگی و تبلیغی
                                                                                                              دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیه قم
                                                                                                                            1390