مقدمه

سخن سردبیر

10.22081/rt.2008.69987

چکیده

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک
محرم بهار ایمان و عاطفه، کتاب شهادت و ایثار و خاستگاه شور و شعور است؛ پیام‌بخش غلبة نور بر ظلمت و حق بر باطل و نمایشگاه اسوه‌های ولایت و عزت و پایداری و ایستادگی است. در این ماه امام حسین(ع) چراغ هدایت بشریت و راهنمای رشد و شرف و فضیلت، دلیری و آزادگی از قامت بلندش رویید و عشق از نامش حرمت یافت و منشور ستم‌سوزی و کفرستیزی به نامش آراسته شد.
امام حسین(ع) و یاران بزرگوارش اسوۀ همه انسان‌هایی شدند که برای آزادی از یوغ زورمداران در انتظار الگویی بودند تا روح حماسه را در کالبد زمان بدمند و راه رستگاری را نشان دهند و چنین شد که در ماه محرم و روز عاشورا امام حسین(ع) بر قلة شجاعت و شهامت ایستاد و نماد «حریّت» و شاخصة «دین» و رمز ماندگاری «قرآن» و «سنت نبوی» و «مصباح هدایت» و «سفینة نجات» بشریت گشت و نام «حسین(ع)» با تاریخ مظلومیت و مردانگی همة اقوام و ملل گره خورد.
پیوند ناگسستنی مردم ایران زمین با اهل‌بیت پیامبر(ع) به ویژه پرچمدار نهضت عاشورا و یاران باوفای آن حضرت در طول تاریخ نمود حقیقت‌خواهی و تجلی فضیلت‌طلبی و حق‌جویی مردمان این دیار است. معمار بزرگ انقلاب اسلامی
امام خمینی(ع) با الهام از نهضت حسینی انقلاب رهایی‌بخش خود را آغاز کرد و شکوفة انقلاب اسلامی با همت ستودنی مردم بزرگ ایران در محرم سال 57 شکفت و در 22 بهمن به بار نشست و پس از آن نیز همین فرهنگ عاشورایی درس‌آموز رشد معنوی و حماسی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گشت. تاریخ، ذکر مقدس «یا حسین(ع)» در شب‌های عملیات را فراموش نکرده و نخواهد کرد و همین فرهنگ «یا حسین(ع)» رمز و راز ماندگاری انقلاب اسلامی و ضامن حراست از این انقلاب در گذر از پیچ و خم روزها و وقایع سخت و دشوار و نسخة استمرار این حرکت بالندة تاریخی به شمار می‌آید.
اکنون که در آستانة ماه محرم قرار گرفته‌ایم، حفظ و ترویج فرهنگ ناب حسینی، این نسخة نجات‌بخش بشریت را بر خود تکلیفی الهی و ملی به شمار می‌آوریم و بار دیگر خود را به زلال همیشه جاری «یا حسین(ع)» می‌سپاریم و چون گذشته با شست‌وشوی جان خود، جان‌ها را به سرچشمة معرفت دعوت می‌کنیم. بی‌شک تلاش دشمنان در طول سالیان دراز برای خاموش کردن نور حسین(ع) تاکنون بیهوده بوده و براساس وعدة قطعی خدای بزرگ بیهوده خواهد ماند، زیرا شور و شعوری که حسین(ع) در دل‌ها افکنده است هرگز خاموش نخواهد شد.اما این وعدة نورانی خدای متعال مانع از ادای تکلیف مبلغان در برابر شبهه‌افکنی‌های دشمنان و کج‌اندیشان نمی‌گردد.
بی‌شک دفاع هوشمندانه از فرهنگ اصیل عاشورا در برابر هجوم جریان‌های متحجر و منفعل رسالتی الهی است و در مسیر ترویج و تعظیم و تبیین پیرایش فرهنگ عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ضمن استقبال از نوآوری‌ها در چهارچوب اصول و پاسداشت سیرة سازنده و سنت‌های حسنة سلف باید با هر خرافه و بدعت مقابله‌ای عالمانه داشت.
امروز که حوزه‌های علمیه، از فرصت الهی ماه محرم بهره گرفته و طلاب، فضلا و عالمان بزرگ دین فعالیت‌های تبلیغی، آموزشی و تربیتی خویش را در شهرها و روستاها و مراکز تجمع مسلمین در داخل و خارج کشور آغاز می‌کنند و ضمن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطرة عاشورا با طرح مباحث اعتقادی، اخلاقی و تاریخی مخاطبان خود را با احکام الهی و وظایف سترگ سیاسی و اجتماعی آشنا می‌سازند باید بیش از گذشته به روشنگری مردم به ویژه قشر جوان اهتمام ورزیده و با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در موقعیت حساس کنونی، نقش خود را در تقویت دین‌داری، شبهه‌زدایی، امیدبخشی و آگاهی‌آفرینی پررنگ‌تر از گذشته نمایند.
بر کسی پوشیده نیست که هدف اصلی در همة این تلاش‌ها، تقویت و تحکیم بنیان‌های فکری و ترویج بینش توحیدی و تبیین شیوۀ صحیح زندگی فردی و اجتماعی است که در سراسر زندگی نورانی سید و سالار شهیدان موج می‌زند و این مهم جز با سیراب کردن جان عطش‌زدة جامعۀ معاصر از زلال آموزه‌های قرآنی و حدیثی و بیان سیرۀ عملی ائمۀ معصومین(ع) محقق نمی‌گردد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در دسترس گذاشتن محتوای مناسب در این زمینه‌ها را وظیفۀ خویش می‌شمارد و امیدوار است تدوین این کتاب گامی هرچند کوچک و ناقص در این راستا باشد.
در این‌جا لازم است از تلاش‌های دلسوزانة حضرات حجج‌ اسلام والمسلمین رضا اسکندری معاون فرهنگی و تبلیغی سابق دفتر تبلیغات اسلامی و علی رضایی بیرجندی مدیر محترم این پروژه که این اثر را تدوین و به سامان رساندند، و همچنین از مجموعة محققان، نویسندگان و دست‌اندرکاران تهیه و تدوین و چاپ و نشر این اثر ارزشمند به ویژه حجج‌اسلام آقایان: علی‌اکبر حصاری، سیدجعفر برقعی، حمید ملکی، حسین حقیقت و حسن ابراهیم‌زاده که کار نظارت بر مقالات را بر عهده داشتند و نیز ویراستار محترم و همکاران پرتلاش امور اجرایی و پژوهشی آقایان: سیدحسین موسوی مجاب، علی قنبری و ناصر احمدپور تشکر و قدردانی نمایم.
در پایان امیدوارم مبلّغان گرانقدر با انتقال دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خویش (با تکمیل برگۀ نظرخواهی چاپ شده در آخر کتاب) ما را مورد محبت قرار داده و زمینه را برای تغییر و تحولی اساسی در شیوۀ ارائه مجموعۀ ره‌توشه و نیز محتوای مناسب‌تر آن یاری رسانند. پیشاپیش از هرگونه نقص و کاستی عذرخواهی کرده و از خدای منّان برای همۀ مبلغان گرامی توفیق و سلامت و سعادت را آرزو می‌کنم. و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین.
 
سیدمحمود مدنی
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیه قم