احکام ویژۀ بانوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

نویسنده و پژوهشگر

10.22081/rt.2015.68216

چکیده

آشنایی با احکام، به‌خصوص مواردی که بیشتر مورد نیاز است، از ضروریات هر مسلمان معتقد است. درباره احکام، کتاب‌ها و مقالات فراوانی نگارش یافته که هر کدام می‌توانند بُعد یا ابعادی از مسائل مورد ابتلا را به انسان بیاموزند.
در این نوشتار، بر آنیم که برخی مسائل ضروری برای بانوان، خاصه خواهران مبلّغ را گردآوری نماییم؛ ولی با توجه به گستردگی احکام، به‌ویژه در عصر ما، انجام چنین کاری نیاز به تتبع و کاوش فراوان داشت. ازاین‌رو، کتاب‌ها و رساله‌ها متعددی که در این باره وجود داشت، مطالعه و جست‌وجو شد.
البته با تمام تلاشی که انجام گرفت، موفق نشدیم فتاوای همه مراجع عالی‌قدر، در پرسش‌های مطرح شده را به دست آوریم؛ اما در موارد بسیاری فتوای همه یا بیشتر مراجع آمده است. کسانی که با احکام آشنایی دارند، به‌خوبی می‌دانند که به دست آوردن دیدگاه مراجع تقلید، آن هم در موارد متنوع و گوناگونی، کار بسیار سختی است. گاهی لازم است صدها صفحه کتاب را بررسی کرد تا شاید بتوان به فتوای مورد نظر رسید.
در نقل دیدگاه‌ها، سعی شده که متن فتوا ذکر شود؛ البته در موارد اندکی، متن تلخیص گردیده یا بخش مورد نیاز آمده است. پیش‌تر از اینکه نام مراجع عالی‌قدر بدون القاب آمده است، پوزش می‌طلبیم.