لذت و شادی، از نیازهای اساسی روح و روانِ انسان و از ملزومات سلامت جسم و پیشنیاز زندگیای است که همه انسانها آن را آرزو میکنند. در قرآن و احادیث معصومین:، توجه ویژهای به لذت و شادی شده است. حقیقت لذت، ادراک هر چیزی است که با طبیعت و روحِ انسان ملائم و سازگار باشد و موجب شادی و انبساط شود. در برابر لذت، رنج قرار دارد و آن، ادراک امور ناگوار و ناسازگار با طبیعت و روح است. لذت به دو گونه مادی و معنوی تقسیم میشود. انسان همانگونه که از رسیدن به اهداف مادی مانند خوردن، آشامیدن، روابط عاطفی و جنسی خود لذت میبرد، رسیدن به اهداف معنوی نیز برای او لذتبخش خواهد بود. در روانشناسی برای لذتهای مادی، ویژگیهایی بیان شده است. منشأ بسیاری از لذتهای مادی، اعضای بدن و حواس پنجگانه و ارتباط آن با عامل خارجی است. لذتِ خوردن وابسته به سه عنصر، زبان، حس چشایی و گوارایی خوردنیها و آشامیدنیهاست، اما در لذت معنوی نمیتوان عضوی از اعضای بدن و تلاقی آن با عامل خارجی را منشأِ چنین لذتی دانست.[1]