در میان نظامهای اخلاقی، تفاوتهایی در تعریف مفاهیم اخلاقی و تعیین مصداقِ خوب، بد، باید، نباید و وظیفه اخلاقی وجود دارد. در مکتبهای اخلاقی وحیانی، بهویژه نظام اخلاقی قرآن، «ذکر» و نقطه مقابل آن «غفلت»، از جایگاه ویژهای برخوردارند و نقش بسیار مهمی در سعادت و یا بدفرجامی انسان دارند. پیامدهای جبرانناپذیرِ غفلت موجب شده است تا این رذیلت اخلاقی، بیش از هر رذیلتی در قرآن مورد توجه قرار گیرد. قرآن، تفکر را برترین نعمت الهی به انسان میداند؛ زیرا انسان با تفکر میتواند به فهم حقیقت نائل شود و از غفلت رهایی یابد. اصیلتارین حقیقت از منظر قرآن، آگاهی از وجود خدا و قیامت و اعتقاد راسخ به این مظاهر غیبی است. بر اساس تحلیلهای قرآنی، شناخت و اعتقاد به این حقایق اصیل، زمانی دستیافتنی است که آدمی زندانی مظاهرِ محدودِ مادی نشده باشد: «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ». در این نوشتار، عوامل غفلت از منظر قرآن بررسی میشود.