پیشگفتار

سخن سردبیر

نویسنده

معاون فرهنگی و تبلیغی

10.22081/rt.2012.70020

چکیده

«شَهرُ رَمضان اَلَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرآن».
پگاه ماه مبارک رمضان بشارتگر بارش رحمت ویژة الهی و آغاز بخشایش خاصّ ربّانی است. منادی حق، دل­های مشتاق و ضمایر آگاه را به میهمانی خدا می‌­خواند و بر سر خوان بی‌منتهای رحمت وی می‌‎نشاند. خانه‌­های خدا رونقی دو چندان می‌­یابند و کتاب خدا فروغ بصیرت و حکمت خویش را بر دل‌های پاک می‌تابد و بندگان خدا دروازة گوش و هوش و دل و جان خویش را برای نوشیدن پیام حق و اولیای او می‌­گشایند. در این بهار معنویّت، داعیان الی­الله و مبلّغان رسالات الهی، واسطة فیض و حلقة اتّصال‌اند. این امانت‌داران امین، گوهرهای حکمت و بصیرت را به شایسته­‌ترین وجه از منابع آسمانی آن (کتاب و سنّت) دریافت می­‌کنند و آن را در دل و جان مخاطبان می­‌نشانند.
مبلّغان گرامی در کنار این خوان حکمت‌­گستر و بصیرت‌‎افزا و بساط تزکیه و تربیت، نسبت به تعمیق باورها، اصلاح هنجارها و ترویج ارزش‌­های والای اسلامی، هشدار می‌­دهند و همگان را به رعایت آن دعوت می‌­کنند. در کنار آن دو مسئولیّت بزرگ، آگاهی‌افزایی اجتماعی نسبت به پدیده‌های ملّی و مسائل امّت اسلامی و گسترة جهان بشری، دیگر مسئولیّت سترگی است که باید حقّ آن گذارده شود؛، زیرا تنها آگاهان نسبت به زمانه‌اند که از خطر تهاجم فتنه‌ها و بیم امواج هراسناک گمراهی‌ها در امانند «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس».
امروز انقلاب اسلامی ایران، پرچم‌دار دعوتی جهانی و پدیدارگر افقی نوین، فراروی بشریّت معاصر است. شناخت هرچه ژرف­تر این پدیده‌ی مبارک و آشنایی بیشتر با مبانی نظری و تهدیدها و فرصت‌های آن، ضرورت دیگری است که مبلّغان گرامی بدان می‌پردازند. امید است در فرصت بی‌بدیل ماه مبارک رمضان، ملّت ما به‌ویژه نسل جوان که امید آیندة تاریخ این امّت‌اند در یک فرایند تعلیم و تربیت و رشد و تزکیه تا رمضان آینده از همة آسیب‌های اندیشه و عمل بیمه شوند.
این هنر بزرگ مبلّغ توانمند و پاک‌نفس و دانشمند است که عطر معارف والای اسلامی را از خاستگاه اصلی‌اش یعنی مکتب اهل بیت(ع) به مشام جهانیان به پراکند که: «لو علموا النّاس محاسن کلامنا لاتبعونا». و این ثمرة عملی همة تلاش‌های آموزشی در طول سال بلکه طول سال‌ها تعلیم و تربیت در حوزه است.
در کنار تلاش گسترده علمی مبلّغان و کسب آمادگی‌های علمی و عملی آنان در طول سال، مجموعه کتاب‌های ره توشه گامی در جهت آگاهی‌افزایی مبلّغان گرامی است. در راستای این هدف مقدّس و با توجّه به نام­گذاری  سال 1391 به سال تولید ملّی، حمایت از کار و سرمایة ایرانی از سوی مقام معظّم رهبری، امسال ره‌توشه در قالب سه جلد کتاب، هر کدام در حجمی متناسب با روزهای ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود، امید است که مقبول طبع مردم صاحب‌هنر قرار گیرد. طبیعی است کمال‌یافتن این مجموعه و رسیدن به جایگاه شایستة آن، نیازمند ارائة پیشنهادها و انتقادها و بیان نقاط قوّت و ضعف آن است تا این مجموعه در یک سیر تکاملی مناسب قرار گیرد.
این جانب از همة دست­اندرکاران تدوین ره توشه اخلاقی قرآن به‌ویژه جناب حجّةالاسلام والمسلمین محمّدصادق یوسفی‌مقدّم، ناظر محتوایی ره توشه، جناب حجّةالاسلام والمسلمین ، آقای عیسی عیسی‌زاده، مدیر تدوین و پژوهش‎گرانی که تدوین کنندة مقالات این اثر ارزشمند قرآنی بوده‌اند و حجّةالاسلام والمسلمین محمّد نقویان، ویراستار و اسدالله باوندپور، حروف‌نگار و برادر ارجمند جناب آقای نورالهی، مدیر ادارة چاپ و نشر،صمیمانه تقدیر و تشکّر می‌نمایم.
خداوندا! به اندیشه و قلم و بیان ما رواج سخن حق عنایت فرما و ما را دعوت کنندگان علمی و عملی به دینت قرار ده.
احمد زادهوش
معاون فرهنگی و تبلیغی