منبر برگزیده: ندای عزت و آزادگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عالم و خطیب توانمند

10.22081/rt.2013.68373

چکیده

عزت و آزادگی، پیام ماندگار مکتب اسلام و ندای جاوید حسینی است که در طول تاریخ، الگوی مناسبی برای مجاهدان و آزادی­خواهان بوده است. آنچه در ذیل می‌آید، متن سخنرانی مرحوم فلسفی1 است که در باره فرمایش تاریخی امام حسین ع یعنی: «هَیْهَات مِنَّا الذِّلَّة»، به تحلیل نشسته است. متن مذکور، با اندکی اصلاح و ویرایش در اختیار خوانندگان عزیز قرار می‌گیرد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم. الحمدلله رَبِّ العالمین، باری الْخَلَائِقِ اجمعین، وَ الصلاة وَ السَّلَامُ علی سیدنا وَ نبینا حبیب اله العالمین الرَّسُولِ المؤید ابی‌القاسم مُحَمَّدِ صلی اللَّهِ علیه وَ علی أَهْلِ بیت الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.  قَالَ اللهُ الْعَظیمُ فِی کِتابِهِ: «مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً... .»[1]
ایام عاشورا است؛ روزهایی است که زن و مرد علاقه‌مند به اهل بیت:، به یاد حضرت حسین ع ، در مجامع و مجالس اجتماع می­کنند و با ذکر وقایع کربلا، به یاد آن حضرت اشک ارادت می‌ریزند.



* این متن، منبر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی5 می‌باشد که به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر فکری تهیه و تنظیم شده است.
[1]. سوره فاطر، آیه 10.