ماندگاری فرهنگ عاشورا در فرهنگ مقاومت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

10.22081/rt.2024.69293.1423

چکیده

روح قیام عاشورا که مقاومت در مقابل ظلم و ستم و و مبارزه با سلطه ستمکاران است، در اقصی نقاط جهان جاری شده است. امروزه عاشورا مکتبی منحصر به جهان تشیع نیست، بلکه از خاورمیانه گرفته تا آفریقا و قلب اروپا و آمریکا نام حسین بن علی(ع) می‌درخشد؛ از این‌رو حامیان مستکبر غربی به هر وسیله‌ای می‌خواهند مانع رسیدن پیام مقاومت‌ساز قیام امام حسین(ع) به سراسر جهان شوند؛ چرا‌که هر انسان آزاده‌ای در عالم اگر این پیام نورانی را بشنود، شیفته آن می‌شود.
آری، گفتمان مقاومت در دنیای معاصر ثمرۀ شیرین فرهنگ عاشوراست و رابطه بین این دو، رابطه‌ای متقابل است؛ از یک‌سو فرهنگ عاشورا فراهم‌کنندۀ زمینه شکل‌گیری گفتمان مقاومت شده است و از سوی دیگر گفتمان مقاومت با تکیه بر ارزش‌های اسلامی با ایثار و پایمردی مجاهدانی همچون مدافعان حرم و مبارزان فلسطین و ... توانسته است افزون بر خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان، نظر مردم جهان را به فرهنگ عاشورا جلب کند و در قالب بیداری امت‌ها و تشکیل هسته‌های مقاومت، در سرتاسر جهان به گفتمان مقاومت تبدیل کند.
عاشورا امروزه الگوی مبارزان و محور مقاومت در سطح جهان است: «شکستن ابهت پوشالی ابرقدرت‌ها»، «انتقال کانون وحشت از دل مظلومان جهان به دنیای ظالمان و مستکبران»، «جرئت مبارزه و ایستادگی در برابر ظالمین و نظام سلطه»، «اتحاد جهان اسلام»، «برهم‌خوردن نظم فرعونی غرب بر جهان»، «تشکیل و تجهیز انتفاضه فلسطین»، «جهانی‌شدن آرمان دفاع از فلسطین»، «ایجاد مشی جهادی و شهادت‌طلبی بین مبارزان جهان»، «تجدید حیات اسلام ناب محمدی»، «رنگ‌باختن منازعات انگلیسی‌ساختۀ شیعه و سنی»، «پرده‌برداشتن از چهره تزویر و نفاق جهان خواران و مستکبران»، «گسترش اسلام به قلب آفریقا و به‌ویژه نیجریه»، «ترویج و نهادینه‌سازی آزادی‌خواهی در جهان» همه و همه از آثار فرهنگ عاشورا، کربلا و خون حضرت ثارالله است.
این نوشتار می‌کوشد گذرا به شرایط تداوم فرهنگ عاشورا در فرهنگ مقاومت بپردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات