«وعده صادق» و استیصال رژیم صهیونیستی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته سطح سه حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتر مدرسی معارف انقلاب اسلامی

10.22081/rt.2024.69288.1419

چکیده

خداوند در قرآن در مورد انتقام از مجرمان می‌فرماید: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بِآیَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ؛[1] چه کسی ستمکارتر است از آن‌که آیات پروردگارش به او یادآوری شده و او از آن اعراض کرده است؟! به‌یقین ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت». در جای دیگر دربارۀ پیروزی حقیقی می‌فرماید: «وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى لَکُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُم بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ؛[2] ولی اینها را خداوند فقط بشارت و برای اطمینان خاطر شما قرار داده است؛ وگرنه پیروزی تنها از جانب خداوند توانای حکیم است».
حمله رژیم جعلی صهیونیست به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت جمعی از پاسداران عزیز از یک دیدگاه سرنوشت مبارکی برای کسانی بود که سال‌ها مجاهدت خالصانه در راه خدا کردند و آرزوی دیرینه آنها هم شهادت در این مسیر بود؛ خداوند نیز به بهترین شکل ممکن مزد و پاداش آنها را داد. اما از دیدگاهی دیگر پیام این حمله، دعوت ایران به جنگ مستقیم با اسرائیل بود؛ چراکه در ادبیات بین‌المللی، کنسولگری‌‌ها (که زیرمجموعۀ سفارت‌‌خانه‌ها محسوب می‌شوند) جزیی از خاک یک کشور هستند و گویا رژیم جعلی اسراییل به یکی از شهرهای ایران تجاوز کرده است؛ از این‌رو از لحظه این حمله، جهان در انتظار واکنش ایران و تهران محل مراودات دیپلماتیک برای جلوگیری از شروع یک جنگ تمام‌عیار در منطقه بود.
رهبر معظم انقلاب پس از این فاجعه حماقت‌گونه رژیم جعلی صهیونیستی، در موارد متعددی وعده برخورد قاطع با این اقدام را مطرح فرمودند:
رژیم خبیث که سرتاسر خطا و شرارت است، یک خطای دیگر به خطاهای خود افزود و آن حمله به کنسولگری ایران در سوریه بود. کنسولگری و دستگاه‌های سفارت به‌منزله خاک آن کشور است. وقتی به کنسولگری ما حمله می‌کنند، مثل این است که به خاک ما حمله کرده‌اند. این عرف دنیاست، رژیم خبیث در این قضیه اشتباه کرد و تنبیه خواهد شد.[3]
به فاصله دو هفته بعد از این اقدام و صادرنشدن هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای از سوی مجامع بین‌المللی در محکومیت آن، این وعده رهبر حکیم انقلاب به صدق نشست و عملیات «وعده صادق» محقق شد که در این نوشتار به تحلیل آن پرداخته می‌شود.
 
[1]. سجده: 22.
[2]. آل عمران: 126.
[3]. بیانات در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، 22/01/1403.
 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=56053

کلیدواژه‌ها

موضوعات