بسترسازی وروش شناسی شبهات عاشورا و روش پاسخگویی به آنها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تاریخ و تمدن اسلامی

10.22081/rt.2024.69273.1416

چکیده

امیرالمؤمنین علی(ع) در مورد شبهه می‌فرماید: «وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ؛[1] شبهه را از آن روی شبهه گویند که شبیه به حق است». بنابراین شبهه شباهت اندکی به حق دارد و به همین دلیل افراد غیرمتخصص توان تشخیص واقعی از بدل را ندارند؛ برای مثال تمام تلاش جاعلان سکه طلا بر این است تا اندازه و رنگ آن بیشترین شباهت را به سکه واقعی داشته باشد و به قول معروف «گنجشک را جای قناری رنگ می‌کنند و می‌فروشند» نه کلاغ و خروس را.
از‌آنجا‌که شبهه ممکن است بسیاری از افراد را بی‎راهه بکشاند، شبهه‌‎زدایی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به همین دلیل امام علی(ع) شبهه را یکی از ارکان چهارگانه کفر به شمار می‌آورند.[2]
زمانی که شبهه‌ در جامع رواج یابد، وظیفه عالمان و مبلغان دینی مشخص می‎شود؛ زیرا یکی از رسالت‌های اصلی آنها پاسخ به شبهه‌هاست؛ چراکه بسیاری توانایی تشخیص طلای واقعی از بدل ندارند و عالمان دینی در این‌باره بسان طلاشناس می‎توانند گزارش واقعی از جعل را شناسایی و از فریب‌دادن مردم توسط بدلکاران دینی جلوگیری کنند.
 
[1]. سیدرضی، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص 38.
[2]. محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج 2، ص 391.

کلیدواژه‌ها

موضوعات