مهمان ویژه: تجلی رمضان و روزه‌داری در سیره شهدا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره)

10.22081/rt.2023.64554.1388

چکیده

هر کشوری برای تأمین امنیت و حراست از مرزهای جغرافیایی و هویتی خود ناچار از دفاع و ایستادگی است. کشور ما ایران هم از این اصل ضروری مستثنا نیست؛ از این‌رو در دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان غیور و دلاورمان برای مقابله با دشمن متجاوز از سرتاسر کشور به مناطق جنوب و جنوب ‌غربی کشور اعزام می‌شدند.
ماه رمضان بهترین و زیباترین خاطرات را برای رزمندگان در سنگرها به ارمغان آورده بود. برکت دعا در کنار سنگرها، نماز روی زمین خاکی، سحری‌خوردن کنار آرپی‌جی و مسلسل، وضو با آب سرد، قنوت در دل‌ شب، گریه بچه‌های عاشق در رکوع و .... همه و همه دست به هم داده بود تا زیباترین بستر برای یک مهمانی خدایی مهیا شود. اینکه خدا در مهمانی‌اش متاع وجودت را خریدنی ببیند و با زبان روزه و سبکبال‌تر از هر زمان دیگری لباس شهادت بر تنت بپوشاند و خودش میزبان افطارت باشد، چیزی جز ترجمان آیه «نورٌ علی نور» نیست.
آتش توپ و تانک و گرمای سوزان تابستان جنوب، شرایط سختی را برای رزمندگان در ماه مبارک رمضان رقم می‌زد. ساعت‌ها تشنگی و گرسنگی کار بسیار سختی بود که رزمندگان در پرتو معنویت و بندگی خالصانه در این ماه، آن را با اشتیاق به جان می‌خریدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات