استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و مبلّغ نخبه دفتر تبلیغات اسلامی.
10.22081/rt.2023.65359.1287
چکیده
یکی از مفاهیم دینی که باید به یک مطالبۀ اولیۀ فرهنگی در جامعۀ اسلامی بدل شود، نهادینهکردن «قول سدید» است. سعادت دنیا و آخرت در گرو پرهیزکاری و مدیریت زبان و عفت کلام است. خداوند متعال میفرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیدًا»:[1] اى کسانى که ایمان آوردهاید، تقواى الهى پیشه کنید و سخن سدید بگویید. در این آیه افزون بر توصیه به تقوا، به قول سدید سفارش شده است. از دیدگاه قرآن کریم سخن باید سدید (محکم و استوار)، ثقیل (گرانبها) و طیب (پاکیزه) باشد؛ از اینرو خدای متعال باارزشترین انسانها را باتقواترین آنان میداند[2] و لازمۀ تقوا را داشتن قول سدید بیان میکند.[3] در روایات اسلامی گفتار زیبا و کلمۀ طیب مصداق صدقه به شمار میآید؛ همانگونه که رسول خدا9 فرمود: «الکلمةُ الطّیّبةُ صدقة»:[4] سخن پاکیزه، صدقه است. در حقیقت این عمل نیک آثار و برکتهای صدقه را نصیب صاحبش میکند. از سیرۀ نبوی(ص) میتوان به اهمیت عفت گفتار پی برد؛ سهل بن سعد ساعدی میگوید: رسول الله(ص) هیچگاه بر منبر ننشست مگر اینکه آیۀ هفتاد سورۀ احزاب [آیه فوق] را دربارۀ امر به قول سدید تلاوت فرمود.[5] قول سدید در روایات به گفتار حق و سخن صحیح تفسیر شده است.[6] در نهج البلاغه نیز گفتگوی حق و صحیح به معنای رعایت تقوای زبان آمده است. امیرالمؤمنین(ع) اولین فضیلت متقین را مربوط به زبان و سخنگفتن آنها میداند و میفرماید: «فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ ....».[7] بنابراین کنترل زبان علامتی مهم برای سلامت روح انسان است. با کنترل زبان، چشم و گوش و سایر اعضا نیز کنترل خواهد شد. [1]. احزاب: 70 و 71. [2]. حجرات: 13. [3]. احزاب: 70 و 71. [4]. ملافتحالله کاشانی، منهج الصادقین، ج ۵، ص ۲۷۷. [5]. جلالالدین سیوطی، الدر المنثور، ج ۵، ص ۲۲۴؛ سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج ۱۶، ص ۳۵۳. [6]. علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، ج ۲، ص ۱۹۷؛ حسین بن محمدتقی نوری، مستدرک الوسایل، ج ۱۱، ص ۱۴۹. [7]. شریف رضی، نهجالبلاغه، خطبۀ 193.