فاطمه زهرا (ع) از منظر رسول اعظم(ص)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس علمی گروه تولید محتوای فرهنگی و تبلیغی.

10.22081/rt.2022.65135.1275

چکیده

برای شناخت شخصیت‌ها، روش و راه‌های متعدد وجود دارد. یکی از این روش‌ها، شناخت ابعاد یک شخصیت از منظر شخصیتی‌ الهی است. بر این اساس شناخت فاطمه زهرا(س) از منظر رسول اعظم(ص)، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شناخت ایشان است. بی‌تردید فاطمه زهرا(س) در نزد پیامبر(ص)، جایگاه سترگ و خاص دارد و این امر در رفتار و گفتار با واژگانی همچون «ام ابیها»، «نور چشم» و «پاره تن من» نمود پیدا نموده است. برای مثال رسول‌خدا(ص) در سخنی بزرگ بانوی دو عالم را این‌گونه معرفی کرده است: «وَ أَمَّا ابْنَتِی‏ فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ‏ مِنَ‏ الْأَوَّلِینَ‏ وَ الْآخِرِینَ وَ هِیَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ هِیَ نُورُ عَیْنِی وَ هِیَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی وَ هِیَ رُوحِیَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیَّ وَ هِیَ الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّةُ؛[1] دخترم فاطمه، سرور زنان جهان از آغاز تا پایان است. او پاره‌ای از تنم، نور چشمم، میوه دلم، روح و جانم و حوریه‌ای به صورت انسان است».  امام خمینی; درباره شخصیت آن بانوی بزرگوار می‌فرماید:
تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است، در فاطمه زهرا(س) جلوه کرده بود. یک زن معمولی نبوده است. یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان... او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است... .[2]             




عالم صدف است و فاطمه گوهر اوست




 


گیتی عرض است و این گوهر جوهر اوست






در قدر و شرفش همین بس که ز خلق




 


احمد پدر است  و مرتضی شوهر اوست[3]






در این مقاله برخی عبارت‌های خاصی که در گفتار رسول‌خدا(ص) درباره حضرت زهرا(س) به کار رفته است و نیز برخی رفتارهای شاخص رسول‌خدا(ص) با آن حضرت، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
[1]. محمد بن علی صدوق، الامالی، ص 113.
[2]. سید روح‌الله موسوی خمینی، صحیفه امام، ج 7، ص 337.
[3]. احمد زمانی، فاطمه(س) چشمه جوشان هستی، ص 161.

کلیدواژه‌ها