پیامدهای قمار و شرطبندی در فضای سایبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

نظریه‌پرداز ادبیات دینی و پژوهشگر رسانه

10.22081/rt.2022.62735.1159

چکیده

قمار، شرط‌ بندی و انواع آن، یعنی به‌کارگیری شانس و هوش انسانی برای کسب منافع شخصی از اموال دیگران. از زمانی که داد و ستد به روش کالا به کالا بود تا زمانی که سکه و پول رایج شد، همواره قمار یکی از مخرب‌ترین رفتارهای اخلاقی بشر در اقتصاد خانواده و جامعه بوده است؛ در حالی که تمام ادیان الهی، قمار را مذموم و حرام دانسته‌اند. امروزه قمار در فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی به شیوه قمارخانه‌های[1] آنلاین و سایت‌های شرط‌بندی و با «گردش مالی پنج هزار میلیارد تومان در سال و خروج بیش از یک و نیم میلیارد دلار ارز از کشور»[2] به شدت رواج یافته است. خانه‌نشینی در ایام کرونا، استیصال اقتصادی و استفاده آزادانه‌تر از اینترنت به بهانه آموزش (مدارس)، موجب افزایش قربانیان قمارآنلاین شده است. تبلیغات اینترنتی بی‌حد و حصر قمارآنلاین و شرط‌بندی توسط سلبریتی‌ها، ورزشکاران و شاخ‌های مجازی را می‌توان مهم‌ترین عامل اعتماد افراد برای پیوستن به این سایت‌ها و «ویرانی بسیاری از خانواده‌های آبرومند، از دست دادن شرف و حیثیت و علت خودکشی افراد دانست».[3]
 
[1]. کازینوها.
[2]. خبرگزاری مهر، «گردش مالی سایت‌های قمار چقدر است؟»، 29/11/1399، کد خبر: 5124797.
https://www.mehrnews.com/news/5124797
[3]. محمدباقر شریعتی سبزواری، «احکام قمار و پیامدهای آن»، مجله معارف اسلامی، ص136.

کلیدواژه‌ها


دوره 3، شماره 9
ره توشه های رمضان
فروردین 1401
صفحه 93-103
  • تاریخ دریافت: 30 آذر 1400
  • تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1400
  • تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 25 اسفند 1400