یک موقعیت، سه انتخاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

نویسنده

10.22081/rt.2008.69994

چکیده

موضوع درس: یک موقعیت انسانی واحد و سه نوع انتخاب: سفید، سیاه، خاکستری.
هدف درس: بازشناسی کاربردی عاشورا از منظر تحلیل شخصیت‌های عادی و معمولی موجود در جامعه اسلامی همزمان با رخداد عاشورا با هدف الگوگیری از آن برای تقویت و اصلاح روابط انسان‌های معمولی در جامعه انتظاراست. در این مجموعه تلاش می‌گردد. به جای توجه با سید الشهدا(ع) یا بنی‌هاشم و یا حتی بنی‌امیه و طاغوت در رخداد عاشورا به مردم عادی در آن جامعه بپردازد چرا که اکثر مخاطب‌های مجالس سخنرانی‌ها مردمی عادی هستند که در پای کلاس‌های محرم و عاشورا در جست‌وجوی راه از بیراهه می‌باشند، ولی غلبه مباحث تاریخی یا کلامی در سطح کلان باعث شده که مخاطب معمولی کمتر با مباحث و معارف ارائه شده در خطابه‌ها همذات پنداری کند.
البته ارائه قصه برخی از شخصیت‌های عادی عاشورایی گهگاه به صورت مستقل در خطابه‌ها وجود دارد ولی غالب روایت‌گری‌ها خطی و تکراری و کلیشه‌ای شده است چرا که مخاطب از قبل به واسطه کثرت استماع پایان قصه را می‌داند.
این در حالی است که ارائه تطبیقی و مقایسه‌ای در موقعیت واحد و مشابه همراه با نگاه تحلیلی روان‌شناختی و مردم شناسی کمتر مورد توجه بوده است.
در این مجموعه سعی می‌شود متناسب با یک دهه محرم و در یک سیر محتوایی منظم به این بررسی تطبیقی و کاربردی بپردازد و بتواند از جامعه عاشورایی پلی و معبری به جامعه اسلامی کنونی بزند به امید آنکه با عبرت‌گیری از شخصیت‌های معمولی سفید، سیاه و خاکستری عاشورایی بتوانیم بهتر و بیشترخود را با امام زمانمان(عج)تعریف و تبیین نماییم.