مسائل هستهای جمهوری اسلامی ایران را میتوان در دو مقطع زمانی با ابعاد یا رویکردهای فنی ـ حقوقی، اقتصادی و سیاسی مورد بحث و گفتوگو قرار داد؛ یعنی دو برهه زمانی کاملاً متفاوت و متضاد؛ برههای که قدرتهای بزرگ خارجی، نه تنها مانع از هستهایشدن ایران در دوران پهلوی دوم نمیشدند، بلکه کشورهایی چون آمریکا آموزش متخصصان امور هستهای، و کشورهایی مانند آلمان و فرانسه تهیه و تحویل فناوری هستهای را به ایران متقبل شده بودند؛ ولی همین کشورها، در برهه پس از انقلاب اسلامی، یعنی دوران استقرار جمهوری اسلامی ایران، به مخالفت و مانعتراشی در همه ابعاد قضیه، علیه جمهوری اسلامی ایران برخاستند و مسائل هستهای ایران را که از لحاظ فنی و اقتصادی، مشکلی برای کشورهای منطقهای و بینالمللی ایجاد نمیکرد، به مشکلات سیاسی گره زده، مانع تأسیس و راهاندازی مراکز هستهای ایران در خوزستان، اراک یا اصفهان شدند حتی کار را پس از تحریمها به جایی کشاندند که پرونده هستهای ایران از محل بررسی اصلی خود، یعنی «آژانس انرژی هستهای» به مراکز دیگری که صلاحیت بررسی هستهای را از حیث فنی نداشتند، مانند شورای امنیت سازمان ملل کشیده شد. اگرچه دشمنان، کار را روزبهروز برای جمهوری اسلامی ایران سختتر کردند، اما مردم و مسئولان در این راه، دستبهدست هم داده، همدل و یکصدا و مصممتر گام برداشتند تا بتوانند حقوق اولیه ملت شریف ایران را، با حفظ اصول سهگانه سیاست خارجی، یعنی: عزت، حکمت و مصلحت تحقق ببخشند.