پرسمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

معاونت فرهنگی و تبلیغی

10.22081/rt.2010.68931

چکیده

دوران جوانی و نو‌جوانی زمان جستجوی هویت و هویت‌سازی برای انسان است. در این سنین انسان در کنار بلوغ جسمی و عاطفی، در حال پیمودن مسیر تحول فکری ـ معرفتی می‌باشد.
یکی از زمینه‌های این تحول فکری و معرفتی از طریق ایجاد پرسش‌هایی در ذهن و وجود جوان و نوجوان می‌باشد. این پرسش‌ها گاهی از درون می‌جوشد و محصول رشد شخصیتی او است و گاهی در غالب «شبهات» از بیرون جوان و نوجوان را مورد هجوم قرار می‌دهدو او را درگیر می‌نماید.
مهمترین سؤالات در این دو مقطع سنی بخصوص جوانی مربوط به حوزة دین می‌باشد باز شناسی و انتخاب عمیق و به دور از تقلید ادیانی که در بازار مکاتب ادیان به او عرضه می‌شود، دغدغة این دوران می‌باشد. در این سنین سؤال از دین، زمینة شک در دین خویش را برای او فراهم می‌نماید و باید کمک کرد تا جوان خود را از پل شک عبور دهد و به ساحل یقین برساند.
در این کتاب به پرسش‌ها و شبهات جوانان و نوجوانان در حوزة دین‌شناسی و معرفت به ادیان با نگاهی تطبیقی و مقایسه‌ای خواهیم پرداخت، تا زمینة انتخاب آگاهانه آنان را به دور از تلقین، تهدید، تقلید و عادت، فراهم آوریم. بدون شک دین اسلام در شکل شیعی آن احتیاج به تبلیغ شعاری برای تلقین معارف آن به جامعه ندارد، چرا که معارف آن مطابق تکوین و سرشت انسان و هستی است.