معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
ایمان و عمل صالح
13
21
67725
10.22081/rt.2019.67725
FA
سیدمهدی
سلطانی رنانی
پژوهشگر حوزه و دانشگاه و مدرس، معارف اسلامی
Journal Article
2019
12
03
سعادت، مفهومیست با درجات و مراتب مختلف. ایمان و عمل صالح، نخستین مرتبۀ سعادت است: «مِن السَّعادَةِ التَّوفیقُ لِصالِحِ الأعمال؛ از جمله سعادت انسان، توفیق انجام عمل صالح است.» آخرین درجه سعادت، رسیدن به خدا و ملاقات با اوست: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً؛ پس، هرکه امید به لقای پروردگارش دارد، باید که کار شایسته انجام دهد.»
آنچه در اینجا مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، بررسی عوامل سعادت انسان از منظر قرآن کریم است و در مجلس نخست، مقوله ایمان و عمل صالح که نقشی بسزا در نیکبختی و سعادت آدمی ایفا میکند، ارائه خواهد شد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
عبادت و یادآوری نعمتهای الهی
21
29
67726
10.22081/rt.2019.67726
FA
سیدمهدی
سلطانی رنانی
پژوهشگر حوزه و دانشگاه و مدرس، معارف اسلامی
Journal Article
2019
12
03
از جمله برنامههای خدامحور در رسیدن انسان به سعادت و فلاح دنیوی و اُخروی، عبادت و یادآوری نعمتهای الهی است؛ زیرا انسانها با اجرای این دو برنامه، خود را بیش از پیش در صراط معبود حفظ و در یاری دین او سهیم کرده و رضایتش را جلب میکنند. از سوی دیگر، انسان دارای دو بُعد فطری و طبیعیست و لازم است هر چیزی را که پروردگار در وی به ودیعه نهاده، در قالب این دو بُعد رشد و تعالی بخشد و عبادت خداوند، بهترین برنامه برای تبلور آن است. همچنین، تکامل انسان در گرو عبادت خداوند و یادآوری نعمتهای الهیست که اثر عبادت، رسیدن به تقوا و نهایت تقوا، رستگاریست.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
اطاعت از قرآن و معصومان ع
29
38
67727
10.22081/rt.2019.67727
FA
علیرضا
انصاری
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
«سعادت» و «نیکبختی»، از آرزوهای هر انسانیست که سرنوشت او بدان گره خورده است. در قرآن نیز، به دو گروه انسان اشاره شده؛ سعادتمند و بدبخت: « آن روز که (قیامت و زمان مجازات) فرا رسد، هیچکس جز به اجازه او سخن نمىگوید؛ گروهى بدبختند و گروهى خوشبخت!»
قرآن رستگاری انسان را در پیروی از خود میداند: «<strong>وَ</strong> <strong>اتَّبَعُوا</strong> <strong>النُّورَ</strong> <strong>الَّذی</strong> <strong>أُنْزِلَ</strong> <strong>مَعَهُ</strong> <strong>أُولئِکَ</strong> <strong>هُمُ</strong> <strong>الْمُفْلِحُونَ</strong>؛ و نورى را که با او نازل شده پیروى کردند، آنان رستگاراناند.» اسلام نیز برای تأمین سعادت فردی و اجتماعی، مردم را به اطاعت از قرآن و عترت فراخوانده است؛ حضرت رسول میفرماید: «<strong>یا</strong> <strong>أَیُّهَا</strong> <strong>النّاسُ</strong> <strong>إنّی</strong> <strong>تارِکُ</strong> <strong>فیکمُ</strong> <strong>الثَّقَلَینِ</strong> <strong>کِتابَ</strong> <strong>اللهِ</strong> <strong>وَ</strong> <strong>عِتْرَتی</strong> <strong>اهلِ</strong> <strong>بیتی</strong> <strong>فَتَمَسَّکُوا</strong> <strong>بِهِما</strong> <strong>لاتَضِلُّوا</strong>... .»
بر این اساس، پرداختن به سعادت و رستگاری انسان از دیدگاه آیات و روایات، امری بایستهاست. این نوشتار، میکوشد نقش اطاعت از قرآن و اهل بیت: در سعادت انسان را تبیین نماید.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
آثار و پیامدهای دنیوی گناه
41
50
67728
10.22081/rt.2019.67728
FA
عبدالکریم
پاک نیا
استاد سط عالی حوزه علمیه قم، از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی
Journal Article
2019
12
03
بیتردید، اعمال انسان در عالم هستی و زندگی دنیایی و آخرتی او تأثیر میگذارد. کردار نیکش پیامدهای مثبت، و گناهانش آثاری سوء بر زندگانیاش دارد؛ زیرا هر رفتاری، در این عالم بازتاب مخصوص خود را خواهد داشت؛ «<strong>وَ</strong> <strong>ما</strong> <strong>أَصابَکُمْ</strong> <strong>مِنْ</strong> <strong>مُصیبَةٍ</strong> <strong>فَبِما</strong> <strong>کَسَبَتْ</strong> <strong>أَیْدیکُم</strong><strong>.» </strong>اساساً گناه، داراى آثار وضعى است؛ یعنى بسیارى از گناهان، مکافاتى در این جهان دارند. این نوشتار طیّ دو مقاله، آثار گناه در دنیا و آخرت را بحث خواهد کرد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
آثار و پیامدهای اخروی گناه
51
60
67729
10.22081/rt.2019.67729
FA
عبدالکریم
پاک نیا
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، از مبلّغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی
Journal Article
2019
12
03
در جلسه گذشته، بعضی آثار دنیوی گناه بررسی شد. در این جلسه، برخی از آثار اخروی گناه را بررسی میکنیم. این بحث درمحورهای زیر سامان یافته است.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
اهمیت نماز و ویژگیهای نماز مطلوب
63
71
67730
10.22081/rt.2019.67730
FA
اصغر
آیتی
دانشآموخته سطح ۳ حوزه علمیه قم
Journal Article
2019
12
03
بارها دربارۀ نماز بحث و این فریضۀ الهی از زوایههای گوناگون واکاوی شده؛ اما در عین حال، میتوان به زاویۀ دیگری از نماز اشاره کرد و آن این است که نماز مطلوب و اثربخش، دارای چه ویژگیهاییست. بایستگی این بحث بدان جهت است: آیا هر نمازی، به هر صورت اثربخش خواهد بود. یا نماز با ویژگیهای خاص؟ امام صادق7 فرمود: «چهبسا مردى که پنجاه سال نماز خوانده باشد و حتى یک نمازِ او را خدا نپذیرفته باشد! پس ناگوارتر از این چه خواهد بود؟ به خدا سوگند، شما در میان همسایگان و یارانتان، کسانى را مىشناسید که اگر نمازشان را بهخاطر تکریم و احترام شما بخوانند، شما نمازشان را پذیرا نمىشوید؛ زیرا در اداى تکریم و احترام شما، سهلانگارى و بىاعتنایى کردهاند. خداوند متعال جز طاعت شایسته، هیچ طاعتى را نمىپذیرد تا چه رسد به طاعت بىارج و بىبها.»
این نوشتار میکوشد که ویژگیهای نماز مطلوب را تبیین نماید و در محورهای زیر سامان یافته است.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
راهکارهای ایجاد خشوع در نماز
71
79
67731
10.22081/rt.2019.67731
FA
زهرا سادات
یاسینی
دانشپژوه سطح ۳ رشتۀ تفسیر و علوم قرآن
Journal Article
2019
12
03
«نماز»، یکی از ارکان دین و دارای اهمیت ویژه است؛ از این رو خداوند به اهل ایمان دستور میدهد که در مسائل زندگی، از نماز کمک بگیرند: «<strong>وَ</strong> <strong>اسْتَعینُوا</strong> <strong>بِالصَّبْرِ</strong> <strong>وَ</strong> <strong>الصَّلاةِ</strong>.<strong>» </strong>همچنین اقامۀ نماز، از خصوصیات مهم اهل ایمان و تقواست: «<strong>الَّذینَ</strong> <strong>یُؤْمِنُونَ</strong> <strong>بِالْغَیْبِ</strong> <strong>وَ</strong> <strong>یُقیمُونَ</strong> <strong>الصَّلاةَ</strong>.<strong>» </strong>همچنین نماز، انسان را از فحشا و منکر بازمیدارد. بازدارندگی نماز از گناه، مطلق نبوده و به شرایطی چند بستگی دارد؛ از جملۀ مهمترین شرایط اثربخشی نماز، خشوع در آن است. در این نوشتار، به راهکارهایی برای ایجاد خشوع در نماز پرداختهایم.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
عوامل و عواقب سستی و ترک نماز
79
86
67732
10.22081/rt.2019.67732
FA
هادی
عجمی
کارشناس ارشدِ تربیت اخلاقی
Journal Article
2019
12
03
وقتی در روایات، از امری تعبیر به «پرچم اسلام» و «ستون دین» میشود، انتظار میرود در جامعۀ اسلامی همچون پرچمی برافراشته، مورد توجه ویژه قرار گیرد و حق آن ادا شود؛ اما درواقع شاهد هستیم که به تعبیر مقام معظم رهبری: «ایرانیان مؤمن، هرگز به نماز پشت نکرده و این نعمت بزرگ خدا را ناسپاسی ننمودهاند؛ لیکن حق نماز نیز غالباً چنانکه باید، گزارده نشده است.»
با توجه به اهمیت و جایگاه نماز، ضروریست به علل و زمینهها و آثار این بیتوجهی نگاهی داشته باشیم، تا حرکتی باشد در راستای ارتقای اقامۀ نماز در جامعه، از وضعیت فعلی به جایگاه حقیقی آن.
منظور از سهلانگاری در نماز، ترجمۀ «استخفاف» و «تهاون» است و قدر متیقن آن، سبکشمردن و بیتوجهی به قضاشدن نماز است؛ لذا با عنوان «تارک» متفاوت است؛ زیرا تارک کسیست که کاملاً نماز را کنار گذاشته است. از آنجا که سهلانگار، تقیدی ندارد و گاهی آن را ترک میکند، در اصل ترک نماز با تارک مشترک بوده و ممکن است شامل عواقب ترک نماز شود. از سویی این سهلانگاری، در صورت درماننشدن به ترک کلی نماز نیز میانجامد؛ لذا لازم است آثار ترک کلی نماز برای او بیان شود.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
عدم ادای حق بندگی
89
98
67733
10.22081/rt.2019.67733
FA
محمدامین
صادق ارزگانی
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
بر اساس آموزه قرآن کریم، فلسفه خلقت آدمیان و جنیان، بندگی خداوند است و اساساً پرستش حق، یکى از امور فطرى بشر است؛ «<strong>وَ</strong> <strong>ما</strong> <strong>خَلَقْتُ</strong> <strong>الْجِنَّ</strong> <strong>وَ</strong> <strong>الْإِنْسَ</strong> <strong>إِلاَّ</strong> <strong>لِیعْبُدُونِ</strong>؛ و جنّ و اِنس را نیافریدم، مگر برای آنکه مرا پرستش کنند.» به همین جهت، قدیمىترین و زیباترین آثار ساختمانىِ تاریخ، مربوط به معبدها و مسجدهاست. همچنین، احساسات عمیق انسان، میل به بىنهایت، عشق به کمال و علاقه به بقاست و رابطه با خداوند و پرستش او، تأمینکننده این تمایلات فطرى است. نماز و عبادت، رابطه انسان با سرچشمه کمالات، اُنس با محبوب واقعى است. بنابراین، پرستش، گذشته از فلسفه خلقت، ریشه عمیق فطرى در وجود آدمی دارد.
حال این سؤال مطرح است که چرا عدهای از مردم، از این فلسفه خلقت و ندای فطرت خویش غافل شده، توفیق عبادت و بندگی از آنها گرفته میشود؟ در این باره، جای بحث بسیار است؛ اما ضمن دو مقاله پیش رو، میکوشیم که عوامل سلب توفیق بندگی را در دعای نورانی ابوحمزه ثمالی بهاختصار تبیین نماییم.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
مجالستهای زیانبار
99
108
67734
10.22081/rt.2019.67734
FA
محمدامین
صادق ارزگانی
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
در مقاله پیشین، به برخی از علل و عوامل مؤثر در سلب توفیق بندگی و ادای حق عبودیت الهی اشاره شد. یکی از مهمترین عوامل شکلگیری شخصیت انسان، همنشین اوست. منظور از همنشینی، مجالست و گذران وقت با دیگران است که در اثر این همنشینی، تأثیرگذاری اتفاق میافتد. بسیار دیده شده است که سرنوشت افراد خوب و بد، بر اثر معاشرتها دگرگون شده و مسیر زندگانى آنها تغییر یافته است. در هر جامعه و محیطی که زندگی میکنیم، رفتار دیگران تأثیر بسیاری در اخلاق و رفتار و سرنوشت ما دارد و این، بستگی به عقل و تدبیر خود انسان دارد که با چه کسانی معاشرت و همنشینی نماید.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
راهکارهای تقویت باورهای دینی
111
118
67735
10.22081/rt.2019.67735
FA
محمد
سبحانی نیا
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان
Journal Article
2019
12
03
افکار، باورها و اعتقادها، افعال و رفتار انسان را میسازد و خاستگاه و ریشه انگیزههای آدمی، همان نگرشها و اندیشههای اوست؛ به تعبیر دیگر، رفتار هر کسی با جهانبینی او ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد. کسی که بهظاهر به خدا و معاد ایمان دارد، ولی هنجارشکنی میکند، در حقیقت، باوری به آخرت و پاسخگوییِ بعد از مرگ ندارد. بیجهت نیست که سستکردن باورهای دینی، در دستور کار نظام استکباری قرار گرفته است. آنها میدانند آنچه میتواند انسان را از آسیبهای اجتماعی و آلودگی به گناهان مصون دارد، باورهای دینی است. به گفته معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما، هماینک بیش از ۲۵۷ شبکه ماهوارهای تلویزیونی علیه اعتقادات و ایمان جامعه ما برنامه تولید و پخش میکنند؛ اما در دهه هفتاد، تنها دو شبکه منافقین و سلطنتطلب وجود داشت. این شبکهها، در راستای تبلیغ مذاهب خرافی مثل: شیطانپرستی، القای شخصیبودن دین و ایجاد شک و تردید حتی در مسلمات دین اسلام فعالیت میکنند. برای رویارویی با تهاجم فرهنگی ناشی از استفاده از فضای سایبری، چارهای جز تقویت باورهای دینی در بین جوانان نیست.
این نوشتار، میکوشد راهکارهای تحکیم اعتقادات و باورهای دینی را با بهرهگیری از قرآن مجید و روایات معصومان: شناسایی نماید.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
دین داری پایدار
119
128
67736
10.22081/rt.2019.67736
FA
محمد
سبحانی نیا
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان
Journal Article
2019
12
03
دین و اخلاق، همواره در حیات فکری و معنوی بشر نقش اساسی و مهم داشتهاند؛ ولی به تناسب شرایط جامعه و بروز موانع، میزان پایبندی افراد به دین و اخلاق، دچار شدت و ضعف میشود. چه بسا انسانهایی که در شرایط و حالات معمولی، به آموزههای دینی عمل میکنند؛ اما در برابر مشکلات و سختیها، باز پس میزنند. حال این سؤال مطرح میشود که ابعاد و نشانههای پایداری در دین چیست؟ و عوامل موثر در ایجاد یا رسیدن به استقامت در دین کداماند؟
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
تهمت
131
141
67737
10.22081/rt.2019.67737
FA
محمدکاظم
کریمی
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Journal Article
2019
12
03
زبان، از برترین نعمتهای الهی در وجود انسان، و از وجوه تمایز او از دیگر مخلوقات است. با وجود این، از آسیبهای مرتبط با زبان که موجب تهدید حرمت انسانی توسط انسانها میگردد، سه گناه: تهمت، غیبت و فحاشی است که به طور گسترده، دامنگیر همه قشرهای گوناگون جامعه است. متأسفانه، بهرغم تحریم آنها در آموزه های اسلامی و وعده عقوبت اخروی بر آنها، برخی مرتکب این گناهان میشوند. تهمت، به طور خاص، از زمره گناهانی است که شعاع تخریبی بسیار عمیق و گستردهای دارد و با حرمت انسانی در تعارض آشکار است
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
فحاشی
141
151
67738
10.22081/rt.2019.67738
FA
محمدکاظم
کریمی
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Journal Article
2019
12
03
در جلسه پیشین، به بررسی موضوع تهمت پرداخته شد. محور بحث این جلسه، فحّاشی و ناسزاگویی است. فحّاشی از آسیبهای جدی حرمت و منزلت انسانی است که جامعه امروز به اشکال گوناگون با آن روبهرو است. این رذیله اخلاقی، بهگونهای گسترش یافته که برخی بهراحتی زبان به ناسزا میگشایند و حرمت انسانها را میشکنند. این در حالی است که در آموزههای دینی بهشدت از آن نکوهش شده است.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
غیبت
151
162
67739
10.22081/rt.2019.67739
FA
محمدکاظم
کریمی
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Journal Article
2019
12
03
غیبت، از گناهانی است که با وجود تصریح بر کبیرهبودن و وعده عقوبت سنگین بر آن در آموزههای اسلامی، متأسفانه در رفتار اعضای جامعه اسلامی شیوع دارد. این رذیله، به طور مستقیم تهدیدگر حرمت و کرامت انسانی است و در تخریب اعتماد اجتماعی سهم بسیاری دارد. در اینجا و در ادامه دو مبحث پیشین، به موضوع غیبت میپردازیم.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
رفتارشناسی علما با همسر
166
172
67740
10.22081/rt.2019.67740
FA
محمدمهدی
فیروزمهر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Journal Article
2019
12
03
از نگاه متون دینی، جامعه انسانی از نهاد خانواده ساخته میشود و نهاد خانواده نیز از زن و شوهر، به عنوان اصلیترین اعضای این کانون اساسی شکل میگیرد. کارکرد درست خانواده، وابسته به نوع نگاه و رفتارهای زن و شوهر است. در نگاه دینی، یک مرد باید برای همسرش بهترین و بیبدیل باشد. رسول خدا ص فرمود: «خَیرُکُم خَیرُکُم لِنِسائِهِ وَأَنا خَیرُکُم لِنِسائی؛ بهترین شما کسی است که برای خانوادهاش بهتر باشد و من بهترین شما برای خانوادهام هستم.» بهتر و بیبدیلبودن مردان برای همسرانشان، نیازمند الگوی عملی است که به عنوان نقشه راه، راهنمای زندگی خانوادگی باشد. بهترین الگو برای روابط درست خانوادگی، در قرآن و بیان معصومان ارائه شده است و عالمان ربانی، هرچند معصوم نیستند، زندگی خانوادگی خویش را بر مبنای آن پیریزی کرده و خود اسوه ی عینی زندگی مؤمنانه شدهاند. نوشتار حاضر، برخی رفتارهای علما با همسر را تبیین میکند.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
رفتارشناسی علما با فرزندان
173
182
67741
10.22081/rt.2019.67741
FA
محمدمهدی
فیروزمهر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Journal Article
2019
12
03
بخش عمده شخصیت انسان، در کودکی و در خانواده شکل میگیرد. چگونگی رفتار با فرزند، امر ظریفی است که آینده او را میسازد. یکی از وجوه گوناگونی مردم، اختلاف در تأدیب، تلقین و عادت به رفتارهای نیکو یا زشت در دوران کودکی است. ازاینرو، گفتهاند پدر حق دارد کودک خود را به آداب شرعی وا دارد و او را به انجام نیکیها عادت دهد؛ چنانکه پیامبر فرمود: «اطفال را در هفت سالگی امر به نماز کرده، در نُه سالگی برای [ترک آن،] تنبیه کنید.»
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
رفتارشناسی علما با خویشاوندان
183
192
67742
10.22081/rt.2019.67742
FA
محمدمهدی
فیروزمهر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Journal Article
2019
12
03
انسان، موجودی است اجتماعی، و اجتماع، آینهای است که شخصیت هر فرد را در معرض دید دیگران قرار میدهد. اجتماع خویشاوندی، به لحاظ اینکه حضور و ارتباط در آن مستمر است و افراد کمتر امکان محافظهکاری دارند، در نمایاندن شخصیت هر فرد نقش بیشتری دارد. در اسلام داشتن ارتباط و رفتار سالم، سازنده و رشددهنده با خانواده و خویشان، بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
بررسی شیوههای ایجاد سازگاری بین همسران
195
204
67746
10.22081/rt.2019.67746
FA
راضیه
علی اکبری
مدرس حوزه و دانشگاه.
Journal Article
2019
12
03
سنگ زیربنای خوشبختی خانواده، «سازگاری» همسران است. سازگاری، هماهنگی شخص با محیط و افرادی است که بدان تعلق دارد. سازگاری، به یک زندگی سرشار از صلح و آرامش در محیط منجر میشود. متأسفانه، امروزه مشاهده میشود خانوادهها با مشکلات بسیاری دستوپنجه نرم میکنند که پیامدهای مخربی در سازگاری همسران دارد. ازاینرو، پژوهش حاضر، به بررسی دو محور اساسی به عنوان اصلیترین راهکارهای ایجاد سازگاری با همسر میپردازد که عبارتاند از: «اخلاق محوری» و «وظیفهشناسی».
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
اهمیت و آثار فرزندآوری
205
213
67747
10.22081/rt.2019.67747
FA
راضیه
علی اکبری
مدرس حوزه و دانشگاه
Journal Article
2019
12
03
«زینت زندگی»، تعبیری است که خداوند متعال در قرآن کریم درباره فرزند بهکار میبرد: «الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلاً؛ اموال و فرزندان، زیور زندگى دنیایند و نیکیهاى ماندگار از نظر پاداش، نزد پروردگارت بهتر و امیدبخشتر است.» با به دنیا آمدن فرزند، پنجره جدیدی رو به زندگانی انسان باز میشود و زیباییهای زندگی را چند برابر میسازد. وجود فرزندان، عامل تداوم پیوند مشترک زوجین به شمار میآید. به جهت اهمیت مسئله، مقاله حاضر در سه محورِ اهمیت فرزندآوری و آثار دنیوی و اخروی آن، به نگارش درآمده است.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
نامگذاری فرزند
213
220
67748
10.22081/rt.2019.67748
FA
راضیه
علی اکبری
مدرس حوزه و دانشگاه
Journal Article
2019
12
03
همانگونهکه اسلام برای همه شئون زندگی انسان، چه فردی و چه اجتماعی، برنامه دارد، در مورد نامگذاری فرزند که بخش مهمی از سبک زندگی است نیز دارای یک نظام مستقل است. در هر زندگی، یکی از لذتبخشترین و در عین حال مناقشه برانگیزترین مراحل تولد نوزاد، «نامگذاری» است. انتخاب نام، تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون: نگاه فرهنگی اعتقادی والدین، عوامل محیطی و جغرافیایی، ظهور و بروز برخی نامهای خاص در زمانهای خاص و مسائلی از این دست، صورت میگیرد. ازاینرو، نامها راهی جهت مشخصشدن هویت شخص هستند. هر اسمی، فرکانس انرژی خاصی را با خود حمل میکند که بر زندگیِ دارنده اسم، بسیار تأثیرگذار است. اسم بر شخصیت آدمی تأثیر میگذارد؛ بهگونهایکه افراد در بسیاری از جایگاهها در پناه اسم، زندگیشان را شکل میدهند. رابطهای که هر شخص با اسم خود برقرار میکند، بر آینده و بهویژه موقعیت اجتماعیاش تأثیر دارد. بنابراین، تأثیر اسم، بخش مهمی از هویت شخص را دربرمیگیرد و در واقع، آدمها با اسم خود زندگی کرده، رشد میکنند.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
بایستگی کمک به همنوعان
223
233
67749
10.22081/rt.2019.67749
FA
علیرضا
انصاری
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
امروزه، علم پیشرفت چشمگیری یافته و انسانها قلههای بلند دانش را فتح نمودهاند؛ اما جایگاه و بنیان اخلاق، انسانیت و عدالت بسیار متزلزل شده است. جنایات جنگی، نسلکشی و گسترش فقر در جهان، شاهد روشنی بر این ادعاست؛ اما در اسلام، قبل از هر چیز، به نوعدوستی و کارگشایی، اهمیت داده شده است؛ بهگونهایکه در جوامع حدیثی و منابع فقهی، مباحث مستقلی مانند «قضاء حاجة المؤمن» و «الإهتمام بأمور المسلمین» ارائه گردیده است.<br />این نوشتار، تحت عنوان کلی «سبک زندگی اجتماعی» میکوشد سه موضوع: «خدمترسانی به همنوعان»، «آشتی بین دو نفر» و «عیادت از بیمار» را تبیین نماید.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
اصلاح ذاتالبین
233
241
67750
10.22081/rt.2019.67750
FA
علیرضا
انصاری
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
نزاعها و کاهش آستانه تحمل، از آسیبهای موجود در جامعه ماست. این امر، به گونهای است که دو طرف با کوچکترین مسئله، به نزاع و اختلاف پرداخته، سرانجام روانه دادگاه میشوند و حال آنکه با افزایش آستانه تحمل میتوان از خیلی نزاعها جلوگیری نمود. عالمان دینی و معتمدان جامعه نیز میتوانند دو طرف نزاع را آشتی دهند. متأسفانه، امروزه اصلاح ذاتالبین کمرنگ شده و برخی به آن بیتفاوت هستند؛ درحالیکه اصلاح میان مردمان، از صفات و فضایل نیک است و نشانه شرافت نفس و طهارت ذات است و به این سبب، ثواب بسیاری برای آن در احادیث بیان گردیده است. امام کاظم فرمود: «طُوبَى لِلْمُصْلِحِینَ بَیْنَ النَّاسِ أُولَئِکَ هُمُ الْمُقَرَّبُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ خوشا به سعادت اصلاحکنندگان بین مردم؛ آنان همان مقربان روز قیامتاند.» امام صادق نیز فرمود: «صَدَقَةٌ یُحِبُّهَا اللَّهُ: إِصْلَاحُ بَیْنِ النَّاس؛ صدقهای که خداوند آن را دوست دارد، اصلاحکردن میان مردم است.»
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
اعتدال در زندگی
243
252
67751
10.22081/rt.2019.67751
FA
محمدرسول
آهنگران
استاد دانشگاه تهران
Journal Article
2019
12
03
اسلام با تنظیم نقشهای جامع، انسان را به سوی تکامل مادی و معنوی خویش رهنمون ساخته و اصل را در انجام تمامی امور بر پایه اعتدال بنا نهاده و بر همین اساس، آموزههای خود را به دور از هرگونه افراط و تفریط، مقرر نموده است.<br />اقتصاد، در لغت به معنای میانهروی در تمامی امور، و در اصطلاح، میانهروی در امر معیشت (کسبوکار و مصرف) است. اهمیت اقتصاد به عنوان یکی از ابعاد حیات انسان، بر همگان آشکار بوده و بخش وسیعی از تعلیمات تشریعی نیز به این مسئله میپردازد. نوشتار حاضر، در سه بخش تدوین شده است:<br />بخش اوّل، با موضوع اعتدال در زندگی اقتصادی، به تعریف، اهمیت و ابعاد اعتدال در زندگی اقتصادی اختصاص دارد. بخش دوم، به تبیین مدیریت مصرف از منظر آیات و روایات پرداخته و دو مبحث زیادهروی ناپسند (اسراف) و صرفهجویی بیجا را مورد بررسی قرار میدهد. بخش پایانی نیز به اهمیت قرضالحسنه و راههای تقویت این فرهنگ، به عنوان کاربردیترین ابزار برای نجات جامعه از منجلاب مشکلات اقتصادی، بهویژه تبعات شوم رباخواری، میپردازد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
مدیریت مصرف از دیدگاه قرآن و روایات
253
262
67752
10.22081/rt.2019.67752
FA
محمدرسول
آهنگران
استاد دانشگاه تهران
Journal Article
2019
12
03
مدیریت مصرف، به معنای استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود و بهرهوری، در بالاترین سطح ممکن است که امروزه به عنوان یکی از علوم ضروری، مورد بحث و بررسیهای فراوانی قرارگرفته است. دین نیز توجه ویژهای را به این مقوله دارد و در روایات واردشده از ائمه هدی، از آن به «تدبیر معیشت» یاد شده و در اهمیت آن آمده: «مؤمن، طعم حقیقی ایمان را نمیچشد؛ مگر با سه خصلت: تفقه در دین، صبر در مصائب و تدبیر صحیح در معیشت.» <br />تدبیر معیشت، داری دو آفت است: 1. اسراف و زیادهروی در مصرف؛ 2. بخل و صرفه-جویی ناپسند. در ادامه، به شرح این دو آفت و برخی از مصادیق پُرابتلای آن اشاره خواهد شد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
علل و زمینههای نزاع و درگیریها میان مردم
265
274
67753
10.22081/rt.2019.67753
FA
سعید
شریعتی فرانی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
Journal Article
2019
12
03
روزانه دهها پرونده حقوقی و کیفری در دادگاهها گشوده و رسیدگی میشود و شاید روزی نیست که در کوچه و خیابان، شاهد بگومگوها و مشاجرات لفظی و گاه نزاعها و درگیریهای فیزیکی نباشیم. این مسئله در جوامع شهری، بهویژه در شهرهای بزرگ، با تنوع و ابعاد گستردهتری دیده میشود. بررسی علل و عوامل نزاعهای خیابانی، نیازمند پژوهشهای دقیق میدانی است که باید توسط پژوهشگران مختلف انجام شود. در این مقاله، با استفاده از نتایج مطالعات انجامشده در این زمینه، به مهمترین علل و عوامل نزاعهای خیابانی اشاره میکنیم و در بخشی دیگر، با استفاده از نظریات صاحبنظران و با استمداد از آیات و روایات معصومین، در صدد طرح راهحلهایی برای کاهش نزاعها و مشاجرات خیابانی هستیم. باشد که مورد استفاده مبلّغان ارجمند قرار گیرد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
عوامل و راهکارهای افزایش آستانه تحمل
275
284
67754
10.22081/rt.2019.67754
FA
سعید
شریعتی فرانی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
Journal Article
2019
12
03
در تحلیل عوامل نزاعها و درگیریهای خیابانی، باید به زمینههای محیطی و اجتماعیِ تأثیرگذار و شیوه کنترل و جهتدهی این عوامل نیز توجه نمود. در این مقاله، به مهمترینِ این علل و زمینهها اشاره میکنیم و سپس، به راههای پیشگیری و کاهش نزاعهای خیابانی خواهیم پرداخت.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
راههای افزایش معادباوری
287
296
67755
10.22081/rt.2019.67755
FA
عسکری
اسلامپور کریمی
دانشآموخته سطح ۳ حوزه علمیه قم
Journal Article
2019
12
03
باور به معاد و زندگی پس از مرگ، یکی از اصول اعتقادی اسلام است. دیدگاه اسلام به این اصل، نگاهی کلی و فرادنیایی است که دامنه پرواز اندیشه آدمی را از عالم خاکی میرهاند و آفاق اندیشهاش را از تنگنای زندگی مادیاش آزاد میکند. گرچه همه عقاید و باورهای انسان در رفتارش مؤثر است، اما در این میان، عقاید و باورهای مذهبی، بهویژه اعتقاد به معاد و روز رستاخیز، از نافذترین و مؤثرترین باورها در جهتدادن رفتار و منش آدمی و تربیت و اصلاح اوست. این نوشتار، در صدد است تا روشهایی را از دو منبع گرانبها، یعنی قرآن کریم و سیره معصومان استخراج نماید تا به وسیله آنها، باور به معاد را افزایش دهد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
وضع انسانها در برزخ
297
305
67756
10.22081/rt.2019.67756
FA
عسکری
اسلامپور کریمی
دانشآموخته سطح ۳ حوزه علمیه قم
Journal Article
2019
12
03
براساس آموزههای اصیل اسلامی، بعد از زندگی دنیوی دو عالم دیگر نیز وجود دارد: عالم برزخ و عالم قیامت. عالم برزخ یا عالم قبر، بلافاصله پس از مرگ شروع میشود و تا روز قیامت ادامه دارد؛ اما زمان وقوع عالم قیامت را کسی جز خداوند نمیداند . جهان برزخ، همانند دنیا پایانیافتنیست و با برپایی روز رستاخیز و قیامت به انتها میرسد؛ ولی عالم قیامت، جاودانه و ابدیست. سخن اصلی این نوشتار مختصر، در این است که زندگی انسانها در عالم برزخ (عالم قبر) چگونه است؟
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
چگونگی سنجش اعمال در قیامت
305
313
67757
10.22081/rt.2019.67757
FA
مصطفی
آزادیان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
Journal Article
2019
12
03
یکی از مهمترین احوال و منزلگاههای قیامت، مرحله رسیدگی به حساب خلایق و سنجش اعمال در دادگاه عدل الهی است. میزان، از ضروریات دین است و آیات قرآن بهصراحت از آن سخن گفته است. بر اساس آیات و روایات، پس از ارائه اعمال و گواهی شاهدان، اعمال انسان مورد سنجش قرار میگیرد. <br />خواجه طوسی در کتاب تجرید الاعتقاد مینویسد: «وَ سائِرُ السَّمِعیّاتِ مِنَ المیزانِ وَالصِّراطِ وَالحِسابِ وَتَطایِرُ الکُتُبِ مُمکِنَهٌ دَلَّ السَّمعُ عَلی ثُبوتِها فیَجِبُ التَّصدیقُ بِها؛ سایر اموری که در دلیلهای نقلی آمده است، مانند: میزان، صراط، حساب و گشودهشدن نامههای اعمال، اموری ممکن است که نقل بر ثبوت آن دلالت کرده است. ازاینرو، تصدیق و ایمان به آن، واجب است.» <br />در این نوشتار، به بررسی چگونگی سنجش اعمال در قیامت میپردازیم.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
راهکارهای حمایت از کالای ایرانی از نگاه مقام معظم رهبری(مد ظله)
315
321
67758
10.22081/rt.2019.67758
FA
علیرضا
انصاری
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
یکی از رویکردهای مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، نامگذاری آغاز سال نو است. این امر، با دو هدفِ «جهتبخشی به سیاستهای اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجهدادن افکار عمومی به نیازهای مهم کشور» صورت میگیرد. ایشان سال 1397 را به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» اعلام نمود. گفتنی است که حمایت از تولیدات ملی، فقط مربوط به مسئولان نیست و همه آحاد ملت میتوانند در این زمینه کمک کنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان شوند. برای عملیاتیکردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، راهکارهای متعددی وجود دارد که این نوشتار، به معرفی آنها اختصاص دارد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
فتح خرمشهر
321
328
67759
10.22081/rt.2019.67759
FA
حسین
احسانی فر
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
پیروزی شکوهمند مردم ایران در سال 1357، آنچنان ضربهای به حیثیت سیاسی غرب، بهویژه آمریکا، وارد کرد که نخستوزیر وقت اسرائیل، از آن به عنوان «زلزله» نام برد. ازاینرو، استکبار جهانی افزون بر آتشافروزیهای داخلی، صدام تکریتی را به جنگ با ایران تشویق و تجهیز نمود. فرایند جنگ تحمیلی تا آزادی خرمشهر را در یک نگاه میتوان به سه مرحله تقسیم کرد: 1. شروع جنگ تا عزل بنیصدر؛ 2. از عزل تا آزادی خرمشهر که عملیاتهای موفقی همانند: ثامن الأئمه، طریق القدس و فتح المبین، در این مرحله انجام گرفت؛ 3. آزادی خرمشهر. <br />سؤال اساسی، این است که چرا آزادی خرمشهر حایز اهمیت ویژه و نقطه عطف دفاع هشت ساله شد؟ پاسخ به این پرسش را طی سه بخش بررسی میکنیم.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
رمز موفقیت حضرت خدیجه س
329
335
67760
10.22081/rt.2019.67760
FA
حسین
احسانی فر
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
نگاه درسآموز به «برترینها»، یکی از ویژگیهای ذاتی انسان است. ازاینرو، خداوند در بسیاری از سورههای قرآن بهصراحت یا کنایه، ده زن را به عنوان همسران برتر معرفی کرده و برای هرکدام خصلتی را به عنوان راز موفقیت ایشان برشمرده است. یکی از این زنان بزرگ، حضرت خدیجه س است. این بانوی والامقام، طبق روایت پیامبر اکرم ص جزء چهار زن بزرگ تاریخ است که آنها را با عناوینی چون: «ساداتُ نِسَاءِ العالَمَین؛ سَرور زنان جهان»، «خَیْرُ نِسَاءِ الْعَالَمِین؛ بهترین زنان عالَم»، «اَفضَلُ نِسَاءِ الْعَالَمِین؛ بافضیلتترین زنان دنیا و آخرت» و «أَفْضَلُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ؛ برترین زنان بهشت» معرفی نموده است. <br />در این مجال، به برخی از رازهای موفقیت حضرت خدیجه س اشاره میشود؛ امید است الگویی برای زنان مسلمان امروز باشد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
تربیت فرزند در سیره امام مجتبی ع
335
341
67761
10.22081/rt.2019.67761
FA
عبدالکریم
پاک نیا
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی
Journal Article
2019
12
03
تربیت فرزند، یکى از مهمترین وظایف والدین و مربیان در عرصه زندگى است. تربیت، به معناى شکوفانمودن استعدادهاى درون انسانها و هدایت غرایز نهفته آنان به سوى قله کمال و رستگارى مىباشد. تربیت، مجموعه تلاشهاى سنجیده و منظم براى نیل به هدفهاى مشخص و شکوفاسازى توانهاى بالقوه در تمام ابعاد وجودى انسان است. از آنجا که امامان معصوم شیعه ع بهترین شیوههاى تربیتى فرزند را فرا روى پیروان خود نهادهاند، سیره و سبک زندگی آنان مىتواند به عنوان موفقترین الگوهاى تربیتى مطرح شود. در این نوشتار، به بررسی روشهای تربیت فرزند در سیره امام حسن مجتبی ع میپردازیم.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
جلوههای معنویت شب قدر
341
347
67762
10.22081/rt.2019.67762
FA
حسین
احسانی فر
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ * وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ * لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم! و تو چه مىدانى شب قدر چیست؟ شب قدر، بهتر از هزار ماه است!»<br />در این نوشتار، با استفاده از متون دینی به این سؤالات پاسخ میگوییم: شب قدر یعنی چه؟ چرا از هزار ماه برتر است؟ ویژگیها و جلوههای معنوی آن چیست؟
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
درآمدی بر مهجوریت نهجالبلاغه
347
355
67763
10.22081/rt.2019.67763
FA
علیرضا
انصاری
محقق و نویسنده
Journal Article
2019
12
03
نهجالبلاغه، اثری جاودانه و وحیآمیز است که بعد از قرآن، گنجینه عظیم و گرانقدرترین میراث فرهنگی مسلمانان است و قرآن در آن جلوه کرده است. ازاینرو، به آن لقب «اخ القرآن» داده و گفتهاند نهجالبلاغه فروتر از کلام خالق، و فراتر از کلام مخلوق است. نَفَس مسیحایی امیر مؤمنان آنچنان در این کتاب دمیده شده که نسیم دلانگیز آن، دلمردگان را حیات و نشاط میبخشد؛ اما متأسفانه امروزه، این کتاب مهجور است. نوشتار پیش رو، میکوشد با بیان اهمیت نهجالبلاغه، علل مهجوریت آن را بررسی نماید.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
ارتحال امام خمینی ره
355
362
67764
10.22081/rt.2019.67764
FA
حسن
عاشوری لنگرودی
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
Journal Article
2019
12
03
امام کاظمع فرموده: «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِالْحَدِیدِ لَاتُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ الْعَوَاصِفُ وَلَایمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَلَایجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین؛ مردى از اهل قم مردم را به حق فرا میخواند و با گروهى چون پارههاى آهن به پا میخیزند که بادهاى تند [زمانه] آنان را نمیلغزاند و آنها جز نبرد [با ستمگران را] نمیطلبند و بر خدا توکل دارند و سرانجام ازآنِ پرهیزکاران است.»
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
رهبری حضرت آیتالله خامنهای، تصمیمی سرنوشتساز
363
371
67765
10.22081/rt.2019.67765
FA
حسن
عاشوری لنگرودی
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
Journal Article
2019
12
03
امامخمینی در شکلگیری و رهبری انقلاب، بسیار موفق ظاهر شد و کشتی انقلاب را خوب هدایت نمود. جا داشت که ایشان برای تداوم انقلاب، چارهاندیشی و خطوط هدایت و رهبری آینده انقلاب را بیان نمایند؛ چراکه عقل و منطق میگوید باید بعد از ایشان، کسی انقلاب را رهبری نماید که بتواند در این بازار پیچیده سیاست روز، توانایی لازم را داشته باشد. ایشان در این راستا و در روزهای آخر عمر پُربرکتشان، قدمهای خوبی برداشت و انقلاب را ماندگار نمود. <br />در این نوشتار، بحث را در دو محور دنبال مینماییم: یکی، چگونگی انتخاب آیتالله خامنهای؛ و دیگری، عوامل موفقیت در این انتخاب سرنوشتساز.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
ویژگیهای روز قدس از نگاه امام خمینی ره و مقام معظم رهبری(دام ظله)
371
379
67766
10.22081/rt.2019.67766
FA
سیدجواد
حسینی
سطح ۴ کلام و استاد سطح عالی حوزه علیمه قم.
Journal Article
2019
12
03
سالهاست که از اعلام روز جهانی قدس توسط امام خمینی ره میگذرد؛ اما این پدیده، همچنان در صفحه تاریخ میدرخشد؛ بهگونهایکه روز قدس به عنوان فرهنگ درآمده است. موضوعگیری جهان اسلام در برابر استراتژی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، نشان داد که روز قدس هیچگاه فراموش نخواهد شد. یکی از فرماندهان سپاه پاسداران میگوید: «امروز دیگر بحث نیل تا فرات مطرح نبوده و مراکز مطالعات اسرائیل، موضوع دفاع از کیان اسرائیل را مطرح میکنند و میگویند ما باید روی این مسئله متمرکز شویم که آیا تا 25 سال آینده اسرائیل وجود دارد یا نه.» <br />اکنون این سؤال پیش روست که روز قدس، دارای چه ویژگیهایی است که آن را ماندگار نموده است؟ نوشتار حاضر سعی میکند برخی از این ویژگیها را از منظر بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب تبیین نماید.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
پیامهای عید فطر
379
384
67767
10.22081/rt.2019.67767
FA
حسین
احسانی فر
نویسنده و پژوهشگر
Journal Article
2019
12
03
همه مردم جهان براى خود روزهاى شادى خاصى دارند که آن را «عید» مىنامند؛ خواه در آن روز « فتح مهمی» اتفاق افتاده باشد یا اینکه تحول عظیمی در طبیعت، اجتماع و یا عرصه علم و فناوری صورت گرفته باشد. اسلام نیز برای پیروان خویش روزهایی از سال را «عید» اعلام کرده که «عید فطر»، یکی از آنهاست. نوشتار حاضر، به بیان اهمیت نامگذاری و آثار عید میپردازد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1440
شماره 156 رمضان
2018
03
21
ضرورت ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی
384
396
67768
10.22081/rt.2019.67768
FA
معاونت
فضای مجازی
معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی
Journal Article
2019
12
03
اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان «سیاستها و اقدامات ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» در کشور، نیازمند فراهمسازی زمینه اجتماعی و ایجاد آمادگی از طریق فعالیت رسانهای و تبلیغی است؛ این گزارش در این راستا تهیه شده است. پیامهای محتوایی بر اساس دو رویکرد سلبی (نقد پیامرسان خارجی تلگرام) و ایجابی (تشویق به استفاده از پیامرسان بومی) به شرح زیر طبقه بندی می شود.