معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823فایل کلی ره توشه محرم الحرام سال 140011127198810.22081/rt.2021.71988FAJournal Article20220125https://rahtoosheh.dte.ir/article_71988_fe0a857e5097a42791c62e9f87f21eb5.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823معیارهای عزاداری مطلوب در کلام امامین انقلاب7187042410.22081/rt.2021.61124.1093FAعلیرضاانصاریکارشناس محتوای تبلیغ عمومیJournal Article20210609اصل عزاداری برای رفتگان و عزیزان، در همه فرهنگ ها و ملت ها و از جمله در فرهنگ اسلامی وجود دارد و مورد تأیید است. عزاداری برای سیدالشهدا (ع) نیز از این امر جدا نیست. عزاداری برای امام حسین(ع) از بزرگترین مصادیق بزرگداشت شعائر الهی و نشانه پروامندی دلهاست، زیرا حادثه کربلا حماسه جاودانهای است که در اعماق وجود ما اثر گذاشته و با پوست و گوشت مردم ما عجین شده است، به گونهای که با شنیدن آن قلبها به تپش میافتد، دلها به سوز میآید، و چشمها اشکبار میشود. <br /> عزاداری، واژهای آیینی و نشاندهنده رفتار و مراسم خاصی است که هنگام وقوع مصیبت انجام و در قالبها و نمادهای مختلفی، مانند روضه، مرثیه و عزاداری نمود پیدا میکند. <br /> در اینجا این سوال مطرح است که معیارهای عزاداری مطلوب و صحیح کدام است؟ <br /> نوشتار پیشرو میکوشد این سوال را از منظر امامین انقلاب، امام خمینی(ره) وامام خامنهای(مدظله العالی) پاسخ دهد و در محورهای زیرسامان یافته است.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70424_685714e045f89d0e3f270291c1d2a83e.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823سپاسگزاری از نعمتهای الهی در کلام و سیرۀ امام حسین(ع)19297043810.22081/rt.2021.61016.1087FAمسعودحکیمیاندانشجوی دکترای علوم و معارف نهج البلاغهJournal Article20210526واژۀ «سپاسگزاری» معادل واژۀ «شکرگزاری» است. واژۀ «شکر» در قرآن کریم 75 مرتبه و به شکلهای مختلف آمده است. یکی از خطابات قرآن به خاندان داوود(ع) این است: «اعْمَلُوا آلَ دَاوُدَ شُکْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ؛ اى آل داود شکرگزارى کنید، اما عدۀ کمى از بندگان من شکرگزارند!» <br />براى شکرگزاری سه مرحله بیان شده که عبارت است از: «شکر قلبی»، که همان تصور نعمت و رضایت، و خشنودى نسبت به آن است؛ «شکر زبانی»، که ثنا گفتن نعمت دهنده است؛ «شکر ارکانی»، که هماهنگ ساختن اعمال با اعضا و جوارح در برابرآن نعمت است.<br />واژۀ «شکور» در آیه صیغه مبالغه است و فزونى شکرگزارى و تکرار و تداوم آن با قلب، لسان و اعضا را مىرساند. این تعبیر که «افراد کمى از بندگان من شکرگزارند» ممکن است براى بیان عظمت مقام گروه شکرگزاران باشد که افراد نمونهاى هستند، و یا به این منظور که شما کوشش کنید تا در زمرۀ آنان در آیید تا بر جمع شاکران افزوده شود. <br />انبیا و اولیا از جمله شکرگزاران درگاه الهی هستند که وجود مطهر و نازنین اباعبدالله الحسین(ع) از این گروه است. در این مقاله تلاش خواهد شد سیره و کلام آن حضرت پیرامون سپاسگزاری از نعمتهای الهی شرح و بررسی شود.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70438_29354a7d126c0034649a9a8014ae40ec.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823پیامدهای دلبستگی به دنیا در کلام و سیره امام حسین علیه اسلام29367043410.22081/rt.2021.61162.1095FAمصطفیآزادیانگروه فلسفه اخلاق/ کلامJournal Article20210613از منظر اسلام آنچه خدا در زمین آفریده برای استفادۀ انسان است: " هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً"؛ اما آنچه موجب فساد انسان و در نتیجه شقاوت دائمی و گمراهی او میشود، علاقه و دلبستگی به دنیا و ترجیح دادن آن بر آخرت است: بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا؛ وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقَى؛ ولی شما زندگی دنیا را مقدم میدارید، درحالی که آخرت بهتر و پایدارتر است. روایات زیادی هم تأکید میکنند که حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة . قرآن کریم در هشداری به مومنان میفرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَ لاَ أَوْلاَدُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانی که چنین کنند، زیانکارانند!". امام حسین علیه السلام در صبح عاشورا فرمود: <br /> "عِبادَ اللَّهَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مِن الدُّنْیا عَلى حَذَرٍ، فَاِنَّ الدُّنْیا لَوْ بَقِیَتْ عَلى احَدٍ اوْ بَقِىَ عَلَیْها احَدٌ لَکانَتِ الْاَنْبِیاءُ احَقَّ بِالْبَقاءِ وَ اوْلى بِالرِّضا وَ ارْضى بِالْقَضاءِ غَیْرُ ان اللّهَ خَلَق الدُّنْیا لِلْفَناءِ فَجَدیُدها بالٍ وَ نَعیمُها مُضْمَحِلٌّ وَ سُرُورُها مُکْفَهِرٌّ وَ الْمَنْزِلُ تَلْعَةٌ وَ الدّارُ قَلْعَةٌ. فَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزّادِ التَّقْوى؛https://rahtoosheh.dte.ir/article_70434_e9f4d59296acd7ba2799e81dbe9d0c24.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823جایگاه راستگویی در آموزه های دینی37467042710.22081/rt.2021.61394.1116FAحسینسیف اللهیپژوهشگر مؤسسه نور الثقلینJournal Article20210711زبان، مهم ترین عضوی است که انسان به واسطه آن با دیگران ارتباط برقرار کرده و مفاهیم، مقاصد و مطالب مورد نظرش را منتقل میکند و در میان اعضای بدن جایگاه ویژهای دارد؛ انسان با زبان همچنان که میتواند حق بگوید و نظر رحمت خداوند مهربان، و رضایت اولیای الهی و بندگان مؤمن را جلب کند، میتواند باطل بگوید و خشم و غضب خدا و اولیای الهی و نفرت بندگان را برانگیزد؛ انسان میتواند با صداقت و راستی، برای دنیا و آخرت خویش و دیگران مفید باشد، و میتواند با دروغ، دورویی، سخن چینی، غیبت، تهمت، اهانت، ایذا، تمسخر و مانند آنها زمینه بدبختی خود را فراهم آورده و به دیگران آسیب بزند. از این رو است که اهل بیت عصمت و طهارت ع فرمودهاند که اگر سخن گفتن نقره باشد، سکوت طلاست، لکن اگر انسان بتواند از آفات سخن در امان بوده و فقط راست و حق بگوید، قطعاً سخن گفتن بهتر از سکوت است و خداوند متعال پیامبران و حجتهای خویش را برای سخن گفتن فرستاده نه برای سکوت.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70427_7e9bf81926ddb7274bfa87194a1ff854.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823بررسی تقابل رضایت خدا با رضایت مردم47557043710.22081/rt.2021.61034.1089FAعلیجانکریمیدایره المعارف قرآن کریم/پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن/پژوهشگاه فرهنگ و علوم/دفتر تبلیغات اسلامیJournal Article20210527اگر امری مورد پسند ما انسانها باشد از آن تعبیر به رضایت میکنیم، اما مقصود از رضایتِ خدا رحمت و پاداش او است. رضایت از خدا تسلیم بودن در برابر قضا و قدر الهى و بالاترین مرتبه توکّل است. در صورت رسیدن انسان به مقام رضا، به همه حوادث تلخ و شیرین به دیده آزمون الهی نگاه میکند. مقام رضا زمانی حاصل میشود که انسان با یاد خدا دارای نفس مطمئنه شده و به آرامش رسیده باشد. ارزش عملِ صالح در صورتی است که فقط رضایت خدا در نظر باشد. وقتی بندهای در صدد جلب رضایت خدا باشد، خدا هم از او راضی میشود. اولیای خدا با کسب رضایت خدا به جایی میرسند که رضایت آنان مساوی با رضایت خداست.برخی افراد وقتی بین رضایت خالق و مخلوق قرار میگیرند، رضایت مخلوق را ترجیح میدهند. بر اساس آیات قرآن و روایات اهل بیت در هیچ شرایطی رضایت مخلوق بر رضایت خالق مقدم نمیشود. اگر کسی در پی خشنودی خدا بود، خشنودی مخلوق نیز حاصل میشود، ولی اگر کسی در طلب خشنودی مردم بود، نه خشنودی خدا را به دست آورده و نه خشنودی مردم را.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70437_90905902e854ebd901b86cac494a436e.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823ویژگی های جوانان عاشورایی55657044010.22081/rt.2021.60694.1078FAمحمدسبحانی نیادانشگاه کاشانJournal Article20210414روحیه حق طلبی و مسئولیت پذیری جوانان ،باعث شده همیشه در صف اول مبارزه قرار داشته باشد که ما در عصر خود در زمان دفاع مقدس نیز، شاهد حضور چشمگیر جوانان در خط مقدم جبهه حق علیه باطل بودیم. جوانان ایران زمین که دانش آموختگان مکتب اهل بیت(ع)اند، در دوران مبارزات انقلابی، هشت سال دفاع مقدس ودفاع از حرم اهل بیت(ع) به میدان آمدند و با ازخود گذشتگی، شهدای فراوانی، همچون شهید حجی ها را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده اند. شواهد تاریخی نشان می دهددر نهضت عاشورا نیز مهمترین و سرنوشت سازترین نقش ها را نیروهای جوان ایفا نموده و حماسه های جاودانه ای را آفریده اند.بدون تردید موفقیت در انجام مسؤولیت های خطیر،محصول آراسته بودن به فضیلت های والای انسانی و الهی آنان بوده است. نوشتار حاضر می کوشد،با بیان برخى از ویژگى هاىجوانان حاضر در کربلا که قابلیت الگودهى دارند،مانند؛ ایمان، تکیلف گرایی، بصیرت،ولایت مداری و وظیفه شناسی،زمینه آشنایی بیشتر نسل جوان را فراهم نماید.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70440_a2e01db949c9115935938de627e4b308.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823پیوند حماسه و عرفان در سیره و مکتب حاج قاسم سلیمانی65747043310.22081/rt.2021.61217.1104FAمحمد باقرنادممؤسسه روایت سیره شهداJournal Article20210620معرفتی که با حماسه و خروش همراه نباشد و به جای آن خمودی و افسردگی جانشین صولت و نفوذ شده باشد، هرگز راه به جایی نخواهد برد و سالک مسلک عرفان در سرای انزوا یا در تار تنیده افکار خود میماند و یا در خلوت سلوک خویش، لنگان راه میپیماید. چنانکه حماسه و دشمنستیزی بدون معرفت و شناخت نیز، نه تنها نمیتواند سلحشور میدان رزم را به اوج قله سعادت رهنمون باشد، بلکه چه بسا وی را به حضیض شقاوت و دره رذالت سوق دهد.<br /> هرچند در طول تاریخ برخی کوشیده اند تا دو مقوله عرفان و حماسه را از یکدیگر جدا سازند تا یک دست صدا نداشته باشد. اما بدیهی است که این دو کوچکترین تضادی با یکدیگر ندارند. انگیزه اصلی جهاد و هدف حماسهی عارف احیای توحید و اعتلای کلمة الله و طرد هرگونه شرک و کفر است. با کاوش در زندگی مجاهدان شهید همیاری سطوت حماسه را با شکوه معرفت مشاهده میکنیم.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70433_64fceeb26366d969eb9f74ec80799b43.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823الگوی روابط انسانی عزتمدار با تأکید بر سیره امام حسین علیهالسلام75877043610.22081/rt.2021.61055.1091FAمحمدکاظمکریمیپژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210530انسان به دلیل اجتماعیبودن دارای مجموعهای از نیازها، شناختها، تعلقات و تمنیات است که در محیط اجتماع و در تعامل با دیگر انسانها کسب میکند. نیازهای مادی و روانیاش در اجتماع برطرف میشوند، استعدادهایش در اجتماع شکوفا میشوند، گرایشهایش در اجتماع شکل میگیرند و دانشهایش در اجتماع به دست آمده و قابلیت کاربست پیدا میکنند. به این دلیل، انسان نیازمند روابط پایدار با دیگر انسانها برای برآوردهشدن نیازها و تحقق استعداهایش است. باوجوداین تأمین این نیازها زمانی مطلوب شمرده میشود که در پرتو اصول و ارزشهای اخلاقی صورت پذیرد و شخصیت و عزت نفس انسانی دچار آسیب نگردد. چنان که از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل است: «اُطْلُبُوا الْحَوَائِجَ بِعِزَّةِ الْاَنْفُسِ؛1 نیازهای خود را با عزت نفس بخواهید.» <br /> 1. (المتقیالهندی، کنز العمال، ح16805.)<br /> عزت نفس از نیازهای مهم در وجود هر انسانی است و شخصیت فرد در پرتو آن شکل میگیرد. آبراهام مَزلو در سلسله مراتب نیازهای انسانی خود، آن را ذیل «نیاز به احترام» و در زمره نیازهای غیرمادی انسان دستهبندی کرده است. 2<br /> 2. (آبراهام مزلو، انگیزش و شخصیت، ص77).https://rahtoosheh.dte.ir/article_70436_c31344d8bf0deed8231aa5ec526e2c09.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823محبت الهی منشأ محبت امام حسین(ع)87927045010.22081/rt.2021.70450FAهادیعباسیاستاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مبلّغ نخبه دفتر تبلیغات اسلامیJournal Article20210719محبت، اصل و اساس تمامی کارهاست؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) فرموده است: «<strong>هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُب</strong>؛<sup><sup>[1]</sup></sup> آیا دین چیزی غیر از محبت است؟».دین، برنامه منظم عملی و علمی برای انسان است که اطاعت، انقیاد، سیر و سلوک را برای او به دنبال میآورد. محبت، تبلور حقیقی اطاعت و عبادت و فلسفه آفرینش آدمی است. دین بر اساس محبت، و امام حسین(ع)، منشأ محبت الهی است. یکی از اوصاف خاص رسول مکرم اسلام(ص)، حبیباللّه بودن آن حضرت است. همه انبیای الهی در نبوت و دعوت انسان به خداپرستی شریک هستند، اما هر نبی ویژگی مخصوص به خود را داراست؛ چنانکه در زیارتنامهها نیز به آن اشاره شده است. حضرت آدم(ع) صفوةاللّه، حضرت نوح(ع) نبیاللّه، حضرت ابراهیم(ع) خلیلاللّه، حضرت موسی(ع) کلیماللّه و حضرت عیسی(ع) روحاللّه است.
[1]. احمد بن محمد برقی؛ <em>المحاسن</em>؛ ج 1، ص 263.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70450_558cf48cd0979d965f908c1421ab4652.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823آثار تربیتی گرفتاریهای زندگی از نگاه امام سجاد(ع) (با تأکید بر دعاهای صحیفه سجادیه)931027043510.22081/rt.2021.61147.1094FAهادیعجمیعضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفانJournal Article20210612امروزه «معنا درمانی» یکی از روشهای مهم پیدا کردن راهکار صحیح مواجهه با مشکلات و گرفتاریهای زندگی، است. امام سجادیه ع در کتاب شریف صحیفه سجادیه، با تصویری معناشناختی از گرفتاریها، در نگاهی جامع آثار گرفتاریهای دنیوی را در سه بعد بینشی، گرایشی و رفتاری، ترسیم میکنند. در بعد بینشی، مشکلات و گرفتاریها، نگاه توحیدی او را ایجاد و تقویت میکند. در بعد گرایشات و عواطف، گرایش او را از دل بستن به دستیاری دیگران کم میکند. در بعد رفتاری، او را در مسیر رشد حرکت میدهد. این مقاله با روش کمی و کتابخانهای به بررسی این سه بعد در صحیفه سجادیه پرداخته است. هدف این مقاله، ارایه منظورمه آثار گرفتاریها از منظر امام سجاد ع و تبیین جایگاه معنادرمانی بیان آثار گرفتاریهاست. منبع محوری این مقاله صحیفه سجادیه است؛ زیرا مهمترین منبع برداشت نگاه امام سجاد، بلکه نگاه اسلام به این مسئله است؛ زیرا تنها منبع موجود است که خود امام معصوم ع آن را بیان و جمعآوری کرده است.https://rahtoosheh.dte.ir/article_70435_b0d444985f5ed49a9ddfa06507c19f67.pdfمعاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمفصلنامه ره توشه2821-27972شماره 6 محرم20210823تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با محوریت امور فرهنگی1031127042310.22081/rt.2021.60972.1084FAمحمد رسولآهنگراناستاد دانشگاه تهران0000-0003-1056-5606Journal Article20210522براساس تعریف یونسکو ) 1982(«فرهنگ مجموعهای از خصوصات معنوی و مادی و، فکری و عاطفی است که جوامع با گروههای اجتماعی را متمایز ساخته و نه تنها در برگیرندۀ هنر و ادبیات است که شیوۀ زندگی، حقوق اساسی بشر، نظامهای ارزش، سنتها و باورها را در بر میگیرد». اگرچه در گذشتهای نه چندان دور معیار توسعه و پیشرفت جوامع بشری بر اساس میزان پیشرفت در عرصههای سیاسی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار میگرفت ولی با شکست کشورهایی که تنها این نوع توسعه را مورد توجه خود قرار میدادند، دیدگاه مزبور جایگاه خویش را از دست داده و آیندهپژوهان و سیاستگذاران به این باور رسیدند که از دوران جدال نظامی (درگذشته تا دهۀ 1970) و با شروع رقابتهای اقتصادی از چند دهه قبل تاکنون، آیندۀ صحنۀ نبرد و رقابت در حوزه فرهنگهای مختلف بوده و هر ملتی که فرهنگ برتری داشته باشد، پیروز در همه کارزارها خواهد بود و این شاهد این مدعاست که توسعۀ فرهنگی مقدم بر توسعۀ اقتصادی و سیاسی است و بقای هر جامعه مبتنی بر اصول فرهنگی است که هویت جامعه و افراد آن را میسازدhttps://rahtoosheh.dte.ir/article_70423_35d8d1db0a1cba454e340d98ae390322.pdf