2024-03-29T05:24:49Z
https://rahtoosheh.dte.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4731
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
اقتصاد مقاومتی
علی
عباس زاده
اقتصاد مقاومتی راهکار درست و مناسبی است که از سوی مقام معظم رهبری برای مقابله با تهدیدها و تحریمهای دشمنان ارائه گردید. با تأمل در این راهکار و مقایسه آن با راهکارهایی که در کشورهای غربی و اروپایی برای پیشرفت کشورهای خود و مقابله با بحران اقتصادی ارائه میدهند، بهترین و مناسبترین طرحها میباشد.
مقام معظم رهبری در سالهای اخیر در سخنان خود بارها بر مسئله «اقتصاد» و «جنگ اقتصادی» که دشمنان در راستای مقابله با پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفتهاند، تأکید کرده و راهکارهای مقابله با آن را نیز بارها گوشزد کردهاند و حتّی در نامگذاریشان برای سالها نیز این موضوع را مد نظر قراردادهاند، به گونهای که مشاهده میکنیم در سالهای اخیر سالی را با عنوان سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف، سال بعد از آن همت مضاعف، کار مضاعف و پس از آن را سال جهاد اقتصادی و امسال را به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند. ایشان با آگاهی کامل از جنگ اقتصادی دشمن و اهداف آنها از تشدید فشارها و تحریمها علیه ایران همواره تلاش کردند، به ارائه برنامهها و الگوهای مناسب جهت مقابله با این فشارها بپردازند. با توجه به تشدید فشارها و تحریمهای دشمنان در ماههای اخیر آنچه بیش از پیش در سخنان اخیر رهبری به ویژه در ماه مبارک رمضان بر آن تأکید شده بحث «اقتصاد مقاومتی» است. ایشان معتقدند یکی از راههای عبور از مقطع حساس و سرنوشتساز کنونی جدیگرفتن اقتصاد مقاومتی است.
2012
09
22
15
25
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68323_9953c89e9961bd2aec8f84365efd5e06.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
تحدید خانواده، تهدید جامعه
محمد
سبحانی نیا
مسئله تحدید نسل، کنترل جمعیت و یا تنظیم خانواده، با داشتن سابقهای طولانی هم چنان مسئله روز و مورد بحث و مناقشه در محافل علمی و اجتماعی معاصر بوده و اندیشمندان را به دو گروه مخالف و موافق تقسیم کردهاست. بر اهل فن پوشیده نیست که این مسئله از جوانب مختلف و در ابعاد گوناگون پزشکی، اقتصادی، جمعیتشناسی و غیره قابل بحث و بررسی است.یکی از دغدغههای دولتها، بهخصوص از قرن بیستم، بحث کنترل جمعیت بوده است. این موضوع همچنان با عنوان یک مسأله مهم، ذهن دولتها را به خود مشغول داشتهاست. ملتهایی با افزایش بیرویه جمعیت به دلیل عدم برخورداری از ظرفیت مناسب، دچار مشکل شدهاند. از سوی دیگر کشورهایی با کنترل شدید جمعیت اکنون به موقعیتی رسیدهاند که با پیری جمعیت روبرو شدهاند و معلوم نیست در آینده چه سرنوشتی پیدا خواهندکرد. کشور ایران را نیز نمیتوان از این مسئله استثناء دانست.
2012
09
22
25
43
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68324_aaf72c83b7e882dd7ee7c07aad5b2119.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
اسلام و جمعیت
محمد
سبحانی نیا
از دیدگاه اسلام طلب فرزند و کثرت نسل مطلوبیت ذاتی دارد. یعنی با قطع نظر از شرایط اجتماعی و سیاسی مربوط به فرد و جامعه مطلوبیت دارد و ریشه در جنبه معنوی و فرامادی حیات انسان دارد.مکتب اسلام برای یک فرد موحّد و گوینده "لااله الاالله" به عنوان هدف آفرینش او و نیز به دلیل تأثیری که این امر در سعادتمندی معنوی پدر و مادر در جایگاه مخاطبان اصلی این دستور الهی دارد، ارزش قائل است.علامه طباطبایی; آن را به عنوان نقش نسل مسلمان در ساختن جامعهای توحیدی عاری از شرک و فساد معرفی کرده و تحقق آن را مهمترین مقصد شریعت و دین دانسته است.[1][1]. المیزان؛ ج4 ص189چاپ بیروت.
2012
09
22
43
52
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68325_74089446031e738f5a360488e12f2ea3.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
اشک، زبان دل
جواد
محدثی
چرا برای امام حسین ع گریه و عزاداری میکنیم؟
داستان چیست؟
اگر انسان عواطف انسانی خود را از دست نداده باشد، اشک و شادی حالت روحی او را نشان میدهد.
اشک، زبان دل است.
گریهکردن، گاهی اعتراض به یک جنایت است.
نوحهسرایی، گاهی زنده نگهداشتن یاد یک مظلومیت و افشای چهرۀ یک ظالم است.
حادثة عاشورا که در سال 61 هجری در کربلا اتفاق افتاد، یکی از بزرگترین جنایتهای بشری دربارۀ گروهی از پاکترین و فداکارترین انسانها بود، آن هم از سوی کسانی که خود را پاک و صالح میدانستند؛ اما برای حفظ قدرت خود دست به یک «قتل عام» زدند و فرزند پیامبر خدا(ص) را همراه برادران، فرزندان و یارانش کشتند؛ حتی از کشتن کودک ششماهه هم که تشنه بود و بیتاب، چشم نپوشیدند.
2012
09
22
55
61
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68326_57638acf80337c02a114191d3293cc83.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
مبانی قرآنی و روایی عزاداری سالار شهیدان
سیداحمد
خاتمی
معنا و مفهوم عزاداری
عزاداری سید و سالار شهیدان ابیعبدالله الحسین ع از حقایق بیتردید در دین ماست.
عزاداری مفهوم روشنی دارد، عزاداری یعنی در سوگ کسی اندوهگین بودن و ناله و زاریکردن و عزادار کسی است که غصهدار و اندوهگین است. برای تبیین موضوع چند محور را مورد بررسی قرار میدهیم:
1. مبانی مشروعیت اصل عزاداری بر اموات؛
2. عزاداری بر سیدالشهداء ع و ریشههای قرآنی و حدیثی آن؛
3. نقش مجالس عزاداری؛
4. تاریخچه مخالفت با عزاداری سالار شهیدان.
2012
09
22
61
82
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68327_a64de24785691a9228851278a94cbc7f.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
مهدى و مهدویت از دیدگاه امام حسین ع
محمدامین
صادقی ارزگانی
اهداف و ضرورت بحثدر عصرى که جهالت مُدرن، عالم و آدم را به سراشیب سقوط نزدیک ساخته و ظلم، بىعدالتى، ستم سالارى، معنویت ستیزى، اخلاق گریزى و هزاران فاجعه هولناک دیگر در جهان بیداد مىکند و از این جهت، آینده بشر هر روز تاریک و تاریکتر شده و وحشت و ناامیدى رو به افزایش است، بحث از جریان مهدویت از هر زاویهاى که انجام گیرد در حقیقت بحث از نویدها، سعادتها، شادکامىها، پیروزى معنویت، اخلاق، عدالت، تقوا، ترسیم آینده درخشان براى بشر و هزاران خواست الهى و انسانى دیگر است.
2012
09
22
83
124
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68328_2d5523d23014ca230707fbda38f4877f.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
سیرى در سیره اخلاقى امام حسین ع
علی اکبر
بابازاده
«انسان» در میان موجودات، ارزشمندترین مخلوق الهى است[1] که خداوند او را در هیئت زیبا آفریده[2] و به وجود او افتخار نموده است.[3] از سوى دیگر، براى تکامل و پرورش چنین موجودى، بهترین و کاملترین مربیانى را تعیین نموده[4] تا وى را به شاهراه سعادت برساند؛ زیرا مربى خوب، در رشد و کمال افراد تحت تربیت، اثر والایى دارد.
امام حسین}، از جمله مربیان آسمانى است که پیروى واقعى از سیره عملى و اخلاقى آن حضرت، سعادت فرد و جامعه را تضمین مىنماید و آنان را به سجایاى اخلاقى و فضایل انسانى مىرساند.
[1]. اسراء:70 «ولقد کرّمنا بنىآدم».
[2]. تین: 4 «لقد خلقنا الانسان فى احسن تقویم».
[3]. مؤمنون: 14 «فتبارک الله أحسن الخالقین».
[4].آلعمران:164 «لقد منّ الله على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من أنفسهم، یتلوا علیهم آیاته، ویزکّیهم ویعلّمهم الکتاب والحکمة... ».
2012
09
22
125
163
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68329_2967f8bc3ebf4ed119ee2e695ec71488.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
انتظار
گروه
تولیدمحتوا
انتظار از نظر لغوی به معنای توقعداشتن، چشم به راهبودن و نگرانی است[1] و در اصطلاح شیعه عبارت است از: اعتقاد کامل و ایمان محکم بر امامت و ولایت و سرپرستی حضرت صاحبالزمانأ و امید به آمدن و ظهور آن حضرت و شروع حکومت حق و حقپرستان است.[2]
حضرت علی ع میفرمایند: «انتظروا الفرج و لاتیأسوا مِن روح الله (فضل الله) فإنَّ أَحَبَّ الاعمال إلی الله عزّوجلّ انتظارُ الفرج؛[3] از رحمت خداوند مأیوس نباشید؛ زیرا محبوبترین کارها نزد خداوند عزوجل انتظار فرج است». امام صادق ع میفرماید: «من مات منتظراً لهذا الامر کان مع القائم فی فسطاطه لا بل کان کالضارب بین یدی رسول الله, بالسیف؛[4] هر که در انتظار این امر]ظهور قائم[ بمیرد، همچون کسی است که با قائم در خیمه او باشد؛ بلکه به مانند کسی است که در کنار پیامبر خدا, شمشیر زند».
جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی
تو خاک ره بنشان تا نظر توانی کرد
[1]. برگرفته از لغتنامه دهخدا، ذیل واژه انتظار؛ المنجد، (عربى به فارسى)، ترجمۀ محمد بندر ریگى، ج 2، ص 1958.
[2]. برگرفته از آخرین امید، داود الهام، ص 191 همراه با تلخیص.
[3]. مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 123.
[4]. شیخ صدوق، کمالالدین، ج2، ص 338، ح11.
2012
09
22
165
179
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68330_63e48c2c6a5af93c1704f10f5327d77a.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
تواضع
گروه
تولیدمحتوا
اسلام برای رساندن انسان به سعادت و کمال، در همۀ زمینههای مادی و معنوی برنامههای جامعی دارد. اسلام هندسه اخلاق آدمی را به دقیقترین و زیباترین شکل ترسیم نموده و پیروان خویش را به آراستن به ارزشهای والای اخلاقی فرا خوانده است. در هندسه اخلاقی اسلام، تواضع جایگاه ویژهای دارد.
ریشه تواضع، «وضع» است؛ به معنای خویش را کوچک نشاندادن؛ در مقابل «تکبر» که بزرگدانستن خود است. باید توجه داشت که مفهوم تواضع به معنای کوچکیکردن و به دیگران ارجنهادن است؛ نه آنکه خوارکردن خود و زیر بار ذلترفتن باشد؛ بنابراین تواضع آن است که انسان خود را از کسانی که در جاه و مقام از او پایینترند، برتر نداند و نیز به معنای افتادگی آمده است که آدمی خود را از دیگران بالاتر نبیند.
2012
09
22
179
194
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68331_18d1bedf8efe4a3b3df5ef9d9c82bff5.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
ابتلا
گروه
تولیدمحتوا
آزمایش و امتحان، سنت و قانون الهی
خداوند متعال میفرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشىَْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِین؛[1] و قطعاً شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود محصولات آزمایش مىکنیم و صابران ]در این حوادث و بلاها[ را بشارت بده».
این آیه و آیاتی دیگر دلالت بر این دارند که آزمایش و امتحان، یک برنامه و سنت حتمى الهى است: «ولَنبلوَنّکم».
[1]. بقره: 155.
2012
09
22
194
217
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68332_cf2d5d031abb47deecd190adb934e63d.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
توکل
گروه
تولیدمحتوا
توکل از ماده "وکل" است که وکالت نیز از این باب است. «وَکلََ»؛ یعنی واگذار کرد. توکیل از باب تفعیل وکل است؛ یعنی وکیلگرفتن. وکیل: یعنی کسی که انسان کار را به او واگذار کرده است و توکیل یعنی وکیل انتخابکردن. متوکل: یعنی کسی که کار را به عهده میگیرد و توکلکننده بر خدا کسی است که میداند خداوند عهدهدار رزق و دیگر امور او است و فرد براساس چنین باوری تنها به او اعتماد و تکیه مینماید.
2012
09
22
217
233
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68333_7d4f2e9a89dd52262f07a8d5b6c6d5b3.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
دنیا طلبی
گروه
تولیدمحتوا
نقش واقعبینی و شناخت صحیح دنیابه طورکلی واکنشهای انسان در برابر دنیا و مقتضیات آن متفاوت است. هرکس بسته به نوع جهانبینی و نوع شناخت از پدیدهها و واقعیتهای جهان هستی، واکنشی متفاوت از خود نشان میدهد. پیامبر اعظم, در یکی از دعاهای خود اینگونه خطاب مینمایند: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی؛ خدایا اشیاء و مخلوقات خود را آنچنان که هست، به من نشان بده». یعنی نگاه واقعبینی و حقیقتبینی زیرساخت برخورداری از قضاوت صحیح و جهانبینی صحیح است که در نهایت واکنشی معقول، انسانی و الهی را به همراه دارد و انسان را از رویکرد ناامیدی و ظلمانیدیدن جهان نجات میدهد و روحیه امیدوارانهزیستن را در او تقویت میکند؛ بنابراین یکی از راههای دستیابی به امید در زندگی، شناخت صحیح از واقعیات دنیا است. اگر تصورات و انتظارات ما از دنیا مطابق واقع باشد، ناامیدی به خود راه نخواهیم داد؛ زیرا یکی از ویژگیهای دنیا و مقتضیات آن، تحول، پستی و بلندی و فراز و نشیبهای آن است. پیشوایان دین با بیان این حقیقت، در پی اصلاح نگرش مردم از دنیا بودند تا در پیشامدهای ناگوار زندگی، خود را نبازند و همواره آمادۀ مقابله با مشکلات احتمالی باشند. حضرت علی} میفرمایند: «دنیا دو روز است: روزی به نفع تو و روزی به زیان توست. اگر دنیا روی خوش به شما نشان داد، سرمست و مغرور نشوید و اگر به سختی دنیا دچار شدید، صبر و تحمل پیشه کنید».[1][1]. نهج البلاغه، حکمت 390.
2012
09
22
233
253
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68334_71d361cc93d5084f7a15c1e8907edb17.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
دلیری و شجاعت
گروه
تولیدمحتوا
یکی از ویژگیهای پیامبران بزرگ الهی و امامان معصوم ع شجاعت و دلیری بینظیر آنها بوده است که همواره برای انجام رسالت خویش از آن سود میجستند. برای نمونه حضرت ابراهیم ع به تنهایی مقابل انبوه معاندین و بتپرستان ایستاد و به دنبال تحقیر بتها با صراحت به مشرکان فرمود: «وَ تَاللهِ لَأَ کیدَنَّ اَصْنَامَکُمْ بَعْدَ اَنْ تُوَلّوا مُدْبِرینَ؛[1] و به خدا سوگند! در غیاب شما نقشهای برای نابودی بتهایتان میکشم».
[1]. انبیاء: 57.
2012
09
22
253
263
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68335_9422e29bbaf2089b3c7dc1063dda0d70.pdf
فصلنامه ره توشه
ره توشه
1391
1434
شماره 114 محرم
عزت
گروه
تولیدمحتوا
در قاموس قرآن، عزت به معنی توانایی و در مقابل ذلت بیان شده است. از کلمات اهل لغت به دست میآید شیء کمیاب را از آنرو عزیز و عزیزالوجود گویند که آن در حالت توانایی قرار گرفته و رسیدن به آن سخت است.[1]
علامه طباطبایی در المیزان در تفسیر آیۀ «مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً»؛[2] آورده است: راغب در کتاب مفردات میگوید: «عزت» به معنای آن حالتی است که نمیگذارد انسان شکست بخورد و مغلوب واقع شود و از همین قبیل است که میگویند: «ارض عزار»؛ زمین سخت. در معنای عزت، اصل صلابت است. عزت به معنی غیرت و حمیت نیز آمده است. عزت در معنای اینکه چیزی قاهر باشد و نه مقهور، یا غالب باشد و شکستناپذیر، ویژۀ خدای عزوجل است؛ چون غیر از خداوند متعال هر کسی را فرض کنی، در ذاتش فقیر و در نفسش ذلیل است و چیزی که نفسش در آن باشد، مالک نیست؛ مگر آنکه خدا به او رحم کند و سهمی از عزت به او بدهد؛ بنابراین هرکس که عزت میخواهد، باید از خدای تعالی بخواهد.[3]
[1]. سید علیاکبر قرشی، قاموس قرآن، ج 3، ص 338 ـ 339.
[2]. فاطر: 10.
[3]. المیزان، ترجمه: سید محمد باقر موسوی همدانی، ج 17 ، ص 227.
2012
09
22
263
277
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68336_77508b6b94e9345d6e71da7e2321a336.pdf