معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
ماه مبارک رمضان؛ ماه خدا
9
20
FA
حسین
انصاریان
نویسنده و محقق و نخبه تبلیغی
10.22081/rt.2016.68067
گفتارهای بسیاری پیرامون ماه مبارک رمضان در کلام پیامبر اسلامص و ائمه اطهار: وجود دارد. بخش اعظم این مطالب از رسول خداص نقل شده که خطبه آخر ماه شعبان از جمله آنها است. این خطبه را امام صادق7 از پیامبر اکرم نقل کرده و دارای مضامین عمیق و جذابی است. در ابتدای این خطبه آمده: «<strong>شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَ وَهُوَ شَهْرٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَیَمْحُـو فِیهِ السَّیِّئَات</strong>؛<strong><strong>[1]</strong></strong> ماه رمضان، ماه پـروردگار اسـت. خدا حسنات را در آن مضاعف کند و سیئات را در آن محو گرداند». رسول خدا<span style="font-family: Alaem;">ص </span>در این حدیث سه محور مهم را مطرح کرده است که به بررسی آنها میپردازیم:
<br clear="all" />
[1]. همان.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68067.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68067_ca1bbb1ee24cb8a72c55e4c2219700f2.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
ویژگیهای عباد الرَّحمان در قرآن کریم (1)
21
29
FA
حبیب الله
فرحزاد
نویسنده و محقق و نخبه تبلیغی
10.22081/rt.2016.68068
«وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» <br />امام باقر به جابر فرمود: «اعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ کُنْتَ سَالِکاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی تَرْغِیبِهِ خائفاً مِنْ تَخْویفِهِ فَاثْبُتْ وَ أَبْشِر؛ خودت را بر کتاب خدا عرضه کن؛ اگر به راه آن رفتهای و با سفارش به زهد آن زاهد شده و به آنچه ترغیب نموده راغب شده، و از آنچه ترسانده خائف شدهای، پس ثابت قدم باش و بشارت باد تو را.»<br />در آیات متعددی از قرآن، صفات مؤمنان، منافقان و کافران بیان شده است. یکی از مهمترین سنجشها و معیارها برای تشخیص حق و باطل و خوبان و بدان معیارهای قرآنی و روایی است؛ لذا برای شناخت خوبان وبدان باید به قرآن مراجعه کرد. خداوند در سورۀ فرقان از آیۀ 63 تا 76 دوازده صفت نیکو برای بندگان شایستۀ خود بیان فرموده است.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68068.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68068_a0d9aca1380a474ca1604252585a5d98.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
( ویژگی های عباد الرَّحمان در قرآن کریم 2
29
38
FA
حبیب الله
فرحزاد
نویسنده و محقق و نخبه تبلیغی
10.22081/rt.2016.68069
<strong>«وَ</strong><strong>عِبادُ</strong><strong>الرَّحْمنِ</strong><strong>الَّذِینَ</strong><strong>یَمْشُونَ</strong><strong>عَلَى</strong><strong>الْأَرْضِ</strong><strong>هَوْناً</strong><strong>وَ</strong><strong>إِذا</strong><strong>خاطَبَهُمُ</strong><strong>الْجاهِلُونَ</strong><strong>قالُوا</strong><strong>سَلاماً»</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
در جلسه قبل با برخی از ویژگیهای عباد الرّحمن از دیدگاه قرآن آشنا شدیم. در این جلسه نیز به ادامه بحث قبل پرداخته و برخی از ویژگیهای دیگرِ عباد الرّحمن را مورد بررسی قرار میدهیم:
<br clear="all" />
[1]. فرقان، آیه 63.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68069.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68069_8e876df98cdec598573015bda80e1cb5.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
اطعام در آموزههای اسلام
39
50
FA
سیدتقی
واردی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
10.22081/rt.2016.68070
اسلام برای ایجاد جامعهای توحیدی با مردمانی همدل و همراه، آموزههایی در اخلاق، افکار و افعال دارد که فراگیری و به کارگیری آنها سعادت دنیوی و اخروی انسانها را تأمین و جامعهای برتر و مدنیّتی بهتر پدید میآورد. یکی از آموزههای ثمربخش و تحولآفرین در بُعد اخلاق که هم جنبه معنوی و هم جنبه جسمانی و دنیوی دارد، «اطعام» است که در اسلام تأکید فراوانی به آن شده است.
در این نوشته تلاش میشود که بحث اطعام و تأکید اسلام بر آن مورد بررسی قرار گیرد.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68070.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68070_3a7c00713ff5de1de2d8162bfd0ea54d.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
نقش والدین در تشویق فرزندان به نماز
51
63
FA
رضا
اخوی
نویسنده و محقق مرکز تخصصی نماز
10.22081/rt.2016.68071
والدین به عنوان هستۀ اصلی خانواده، نقش بهسزایی در هدایت فرزندان دارند. یکی از وظایف والدین، تربیت دینی و فراهم ساختن زمینههای سعادت و شکوفا نمودن فطرت خدایی فرزندان است که این مهم در زمانهای مختلف زندگی آنان جریان دارد تا برآیند تربیت دینی تکمیل گردد و فرزندان آنان به زندگی مورد رضایت خالق متعال رهنمون گردند و با باور قلبی به دستورات خداوند بهویژه نماز عمل کنند.
در این نوشتار نگاهی کوتاه به این مقوله خواهیم داشت و برخی از راهکارهای اجرایی شدن این مهم، بیان خواهد شد.
یکی از وظایف والدین که بر آن بسیار تأکید شده، آموزش و تشویق فرزندان به نماز است.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68071.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68071_518da8ef2982a37919adf0b2fb311037.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
حضور قلب در نماز
63
75
FA
آیت الله
آصفی
برگرفته از کتاب فی رحاب القرآن اثر مرحوم آیتالله محمدمهدی آصفی با تلخیص و اضافات.
10.22081/rt.2016.68072
نماز از مهمترین عبادات است که در آموزههای دینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا هدف از نماز یاد خداوند است: «<strong>أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی</strong>»،<strong><strong>[1]</strong></strong> اما آنچه اهمیت نماز را افزایش میدهد، روش درستخواندن آن است. این امر بدون حضور قلب میسر نمىشود؛ زیرا یاد، یعنى حضور، و غفلت، یعنى غایب؛ و براى اینکه انسان در نماز، حالت ذکر و یاد او را پدید آورد، باید به حضور قلب برسد. البته «حضور قلب» و «غیاب قلب» در مقابل هم قرار میگیرند و نمىتوانیم یکى را بدون تصور دیگرى درک کنیم. بنابراین ابتدا از «غیاب» و سپس از «حضور» صحبت مىکنیم.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. طه، آیه 14.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68072.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68072_ba6cd4390dc37fe97d5b57cbe91e79d4.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
شیوه های ایجاد امید در زندگی
75
87
FA
محمد
سبحانی نیا
استادیار دانشگاه تهران
10.22081/rt.2016.68073
یکی از مولفههای سبک زندگی، امیدواری در زندگی فردی و اجتماعی است. امید، هدیه و تحفهای الهى است که چرخ زندگى را به گردش وا مىدارد و موتور تلاش و انگیزه را پرشتاب مىکند. اگر روزى امید از انسان گرفته شود، دوران خمودگى و ایستایى او فرا مىرسد. همه انسانها با امید زندهاند.کار، تجارت، ازدواج و تربیت فرزند، برقرارکردن روابط خانوادگی و اجتماعی، آبادی دنیا و تفریح به پشتوانه سرمایه امید انجام میشود و بدون امید، همه اینها بیمعنا و پوچ خواهد بود. از این رو علی7 در دعای کمیل، رأس سرمایه خود را امید معرفی نمود: «<strong>اِرحَم مَن رَأسُ مالِه الرَّجاءُ</strong>؛ خدایا، به کسی که تنها سرمایهاش امید است، رحم کن!»
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68073.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68073_9cf8831a6167707893c2ae6147629266.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
راهکارهای تربیت عبادی و معنوی نسل منتظر
87
97
FA
محمود
ملکی راد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10.22081/rt.2016.68074
تربیت عبادی در اسلام جایگاه والایی دارد. اهمیت این امر موجب شده تا در آموزههای اسلامی عبادت و معنویت، توجه ویژهای یابد. در بایستگی تربیت عبادی، همین بس که خداوند هدف از خلقت انسان و جن را عبودیت و بندگی بیان نموده است: «<strong>وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون</strong>؛[1] جن و انس را جز برای پرستش خود نیافریدم». صاحبان اندیشه نیز توجه ویژهای به این امر داشتهاند. پیش از آنکه سقراط را محاکمه کنند، از وی پرسیدند: بزرگترین آرزویی که در دل داری، چیست؟ پاسخ داد: «بزرگترین آرزوی من، این است که به بالاترین مکان آتن صعود کنم و با صدای بلند به مردم بگویم: ای دوستان! چرا با این حرص و ولع، بهترین و عزیزترین سالهای زندگی خود را به جمعآوری ثروت و سیم و طلا میگذرانید؛ در حالی که آنگونه که باید و شاید، در تعلیم و تربیت اطفالتان که مجبور خواهید شد ثروت خود را برای آنها باقی بگذارید، همت نمیگمارید؟»[2]
<br clear="all" />
[1]. ذاریات، آیه 56.
[2]. فردوسیان، فرحناز، <strong><em>نکتههایی پیرامون تربیت فرزند</em></strong>، مجله طوبی، ش 5.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68074.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68074_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
نقش بلا در زندگی مؤمن
97
108
FA
سیدمحمدرضی
آصف آگاه
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
10.22081/rt.2016.68075
«<strong>وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتّی نَعْلَمَ الْمُجاهِدینَ مِنْکُمْ وَ الصّابِرینَ وَ نَبْلُوَا أَخْبارَکُمْ</strong>؛[1] شما را مبتلا میکنیم تا مجاهدان و صابران شما را بازشناسیم و اخبار شما را ارزیابی کنیم». امیرالمؤمنین علی7 نیز میفرماید: «<strong>عِنْدَ تَعاقُبِ الشَّدائدِ تَظْهَرُ فَضائِلُ الْاِنسانِ</strong>؛[2] فضایل انسان در سختیهای پیاپی آشکار میگردد».
در آیه و روایت یاد شده بر نزول بلا و آزمایش تکیه شده است، حال سؤال آن است که فلسفه بلا برای مؤمن چیست وچرا مؤمنان دچار بلا میشوند، وحال اینکه خدا مؤمن را دوست دارد و مؤمن باید مورد رحمت خداوند باشد؟ در این مقاله سعی شده پاسخها با توجه به روایات متعددی که کلینی در <em>کافی</em> باب شدت ابتلای مؤمن آورده تنظیم شود.
<br clear="all" />
[1]. محمد، آیه 31.
[2]. لیثی واسطی، <strong><em>عیون الحکم والمواعظ</em></strong>، ص 338.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68075.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68075_25f3953e28d45d20228f7bc5f3a1ed61.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
نقش زن در موفقیت همسر
109
121
FA
عذرا
انصاری
نویسنده و پژوهشگر
10.22081/rt.2016.68076
انسانها را میتوان به دو گروه موفق و ناموفق تقسیم کرد، انسانهای موفق کسانی هستند که از موانع و مشکلات زندگی گذر کرده و در تحولات جامعه موثر بودهاند، اما انسانهای ناموفق در عبور از دریای متلاطم زندگی به ساحل نجات نرسیدهاند. در اینجا این پرسش مطرح است: چرا برخی موفق وبرخی ناموفق هستند؟ جواب این است: درموفقیت و یا شکست انسانها عوامل متعدد نقش دارند. یکی از آنها زن میباشد. جمله مشهور «در پشت موفقیتهای هر مرد، یک زن ایستاده است» حقیقتی انکارناپذیر است. درزندگی دانشمندان و اندیشمندان بزرگ همیشه یک زن حضور داشته است؛ زنی که در نقش مادر یا همسر، مرد را در مسیر موفقیت همراهی کرده است. یکی از این زنان حضرت خدیجه3 است که در موفقیت رسول اعظم9، مهمترین نقش را ایفا نموده است.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68076.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68076_36ca52386fa5395d1450b3127c8f7e9e.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
آفات زبان
121
132
FA
علی اکبر
صمدی یزدی
از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
10.22081/rt.2016.68077
نعمتهایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده است، قابل شمارش نیست؛ «<strong>وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها</strong>؛<strong><strong>[1]</strong></strong> اگر نعمتهای خدا را بشمارید هرگز آنها را شماره نتوانید کرد.» برخی از این نعمتها فردی است، برخی اجتماعی و گروهی؛ برخی مادی است و گروهی نیز معنوی.
زبان، یکی از مهمترین و کاراترین نعمتهای خداوند است. بیان، نعمتی است که خداوند پس از نعمت خلقت، آن را از نشانههای خود ذکر کرده است: «<strong>خَلَقَ الْإِنْسان </strong><strong>*</strong><strong> عَلَّمَهُ الْبَیانَ</strong>».<strong><strong>[2]</strong></strong>
نطق، یکی از نشانههای عظمت پروردگار است و تمام علوم به وسیله زبان و بیان از نسلهای گذشته <em>به</em> نسل امروز منتقل شده است. با یک محاسبه ساده معلوم میشود که اگر زبان نبود، این ترقی و پیشرفتی که بشر امروز از نظر صنعت، اختراعات و اکتشافات کرده است حاصل نمیشد چون زبان وسیلهای ارتباطی و ابزار انتقال تفکر و اندیشه است. همچنین در امرِ تعلیم و تربیت که مهمترین مسئله زندگی بشر است نیز، زبان نقش مؤثری ایفا میکند
<br clear="all" />
[1]. ابراهیم، آیه 34.
[2]. الرحمن، آیه 3 و 4.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68077.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68077_8f79f1a98d0b03cc5e612e52e59eb74b.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
( سوء ظن؛ از پیشگیری تا درمان ( 1
133
143
FA
علی اکبر
بابازاده
محقق و نویسنده
10.22081/rt.2016.68078
«سوءظن» به معنای «بدبینی و بدگمانی»، یک بیماری خطرناک روانی است که نه تنها دیگران را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه پیش از همه، شخص بدگمان را هدف میگیرد و او را به نابودی و تباهی میکشاند. همچنین او را عنصری زبون، بدبین و بیاعتماد میکند.
اسلام، آیین حیاتآفرین و آرامشبخش است و دوست دارد که جوامع بشری در امنیت کامل به سر برند و سرمایههای ارزشمند تودههای مردم، یعنی: «جان، مال، ناموس و آبروی» آنان مورد تهاجم دیگران قرار نگیرد. همچنین اسلام دوست دارد که مردم نه فقط در عمل و به صورت فیزیکی به همدیگر ضرر و زیان نرسانند، بلکه از جهت زبانی و در گفتوگوی روزمره، و حتی از نظر فکری نیز در امان باشند و مطمئن شوند که کسی «تیرهای تهمت و سوء ظن» را به سوی آنان نشانهگیری نکرده است.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68078.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68078_c0f2901446fccbee6dae3214dcf5acd8.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
( سوء ظن؛ از پیشگیری تا درمان ( 2
143
149
FA
علی اکبر
بابازاده
محقق و نویسنده
10.22081/rt.2016.68079
سوءظن و شایعهپراکنی در حوزه اجتماعی در دو بخش قابل بررسی است:
<strong>ـ</strong> بخش اول آن به شیاطین و منافقان مربوط است که با هدف تخریب افراد و ضایعکردن حقوق وارد میشوند و چون توان رویارویی ندارند، از این طریق، میخواهند جنگ روانی به راه بیندازند و جامعه را از مسائل ضروری و اساسی دور کرده، افکار عمومی را نگران کنند. همچنین سوء ظن و بدبینی را در میان مردم گسترش دهند و اینگونه، نیکان و پاکان را هدف بگیرند و تودههای مردم را از اطراف آنان پراکنده سازند زیرا اینان کسانی هستند که قلبشان مریض است.<strong><strong>[1]</strong></strong> «<strong>فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُون</strong>.»<strong><strong>[2]</strong></strong>
<br clear="all" />
[1]. «... حُباً منهم أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا... .» (طباطبایی، محمدحسین، <strong><em>التفسیر المیزان، </em></strong>ج 15، ص 97)
[2]. بقره، آیه 10.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68079.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68079_f30968163cf0930cb50b90555c3796e8.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
آثار معادباوری در زندگی
149
159
FA
عشرت
رنجبر
دانشآموخته حوزه علمیه خواهران و کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی.
ranjbar.ac@gmail.com
10.22081/rt.2016.68080
بشر در طول زندگی همواره با چالشهای مختلفی روبهروست. یکی از این چالشها، مرگ و جهان پس از آن است. بشر در میان دو جهانبینی قرار دارد: ۱. جهانبینی مادی۲. جهانبینی الهی.
طبق جهانبینی مادی، انسان پدیدهای مادی است که با مردن، جسم و روحش نابود میگردد، اما طبق جهانبینی الهی، انسان علاوه بر، بعد مادی دارای بُعد روحانی نیز میباشد و این بُعد با مردن و متلاشی شدن جسم از بین نمیرود.
اعتقاد به فرجام، سرلوحۀ دعوت همه انبیایِ الهی بوده است. قرآن نیز پس از توحید، به اهمیت این موضوع اشاره فرموده است، بهگونهای که بعضی تعداد آیات مرتبط با معاد را 1400 آیه دانستهاند، اما علامه طباطبایی آیات مربوط به معاد را بیش از دو هزار آیه میداند.[1]
<br clear="all" />
[1]. سبحانی، جعفر، <strong><em>معادشناسی</em></strong>، ص 56.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68080.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68080_b04bc053ba1dd8f994a12ac6e631f06a.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
امام مجتبی ع اسوه بندگی حقیقی خدا
159
169
FA
محمدجواد
فاضل لنکرانی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
10.22081/rt.2016.68081
مظلومیّت اهل بیت:، بهویژه امام مجتبی7 در همه ابعاد زندگی آنان مشهود است. البته دلباختگان این خاندان کوشیدهاند تا غبار غربت از سیمای نورانی آنان را بزدایند و با تألیف برخی آثار، گوشهای از فضایل جاودان امامان شیعه را تبیین کنند، اما این امر کافی نیست، از این رو بایسته است تحقیق بیشتری درباره زندگی اهل بیت: بهویژه امام مجتبی7 صورت گیرد. در این جلسه سعی میکنیم ابعاد شخصیت آن حضرت را مورد بررسی قرار دهیم.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68081.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68081_3a8565a993eb0bf0e35e0f318dfa499b.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
خدمت و کارگشایی درآموزه های اسلام
171
183
FA
حمیده
اسماعیلی
کارشناس ارشد مشاوره
10.22081/rt.2016.68082
از مسایل مهم در آموزههای دینی، حس تعاون، تعاضد وخدمت به مردم است. از مجموعه تعالیم حیات بخش اسلامی و سیره اولیای خدا استفاده میشود که پس از ادای فرایض، بالاترین وسیله برای تقرب به خدا، این خصلت نیکو است. از این رو، انبیا و ائمه: در خدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوایج و مشکلات آنان اقدام میکردند و برای آن اهمیت خاصی قائل بودند. امام صادق7 برآوردن حاجت مؤمن را برتر از هزار حج دانست: «<strong>قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ حِجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ بِمَنَاسِکِهَا.</strong>»<strong><strong>[1]</strong></strong>
<br clear="all" />
[1]. شیخ صدوق، <strong><em>الأمالی</em></strong>، ص237.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68082.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68082_5d97fcd990049c5c19ddbddb71991fe2.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
زمینه های نیازمندی به دعا از منظر قرآن
183
195
FA
سیدعلی اکبر
حسینی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10.22081/rt.2016.68083
ساختار وجودی انسان؛ گستره نیازها، تنوع و فراوانی خواستههای مادی و معنوی، این برترین موجود آفرینش را باید از عوامل و زمینههای احساس دعا و گشودن دست نیاز به سوی قدرت برتر فرابشری دانست، احساس فطری و فراگیری که با آفرینش انسان همراه بوده و همواره او را به نجوا و نیایش فرا خوانده است. حقیقتی که موجب شده است تا دعا و راز و نیاز با آفریننده جهان، در زمره نیازهای اساسی انسان قرار گیرد. در این نوشتار، برخی زمینههای نیازمندی به دعا و راز و نیاز از منظر قرآن بررسی خواهد شد.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68083.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68083_d2fbeb516742c320a086caab52b50caf.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
خاتم النبیا نبی مکرّم اسلام ص
195
207
FA
محمدجواد
فاضل لنکرانی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
10.22081/rt.2016.68084
سخن در خاتمیت پیامبر اکرم9 است که یکی از موضوعات بسیار مهم معارف و عقاید – بهخصوص - در زمان معاصر است که باید اهل نظر، یعنی دانشگاهیان، حوزویان و صاحبان اندیشه، ابعاد این موضوع را مورد بحث قراردهند. ما معتقدیم دین اسلام کاملترین دین است و پیامبر ما آخرین پیامبری است که از ناحیه خدا برای بشر مبعوث شده و بعد از ایشان تا روز قیامت شخصی بهعنوان پیامبر نخواهیم داشت. در اینجا به این مباحث میپردازیم
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68084.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68084_6b64b1e1bde68db181af3789295f9e5c.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
ختم نبوت و ضرورت وجود معصوم از دیدگاه قرآن
207
218
FA
سیدعلی اکبر
حسینی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10.22081/rt.2016.68085
بعثت پیامبران الهی از سوی خداوند امری اجتنابناپذیر است؛ اینان مأموریت یافتهاند انسان را از تاریکیها خارج، و به نور و سعادت رهنمون سازند.»<sup><sup>[1]</sup></sup>
از سوی دیگر خاتمیت پیامبر اکرم9 امری مسلم و ضروری است که قرآن به آن تصریح کرده است: «محمد پدر هیچیک از مردان شما نیست؛ ولیکن فرستاده خدا و خاتم ـ سرآمد و پایانبخش ـ پیامبران است.»[2]
<br clear="all" />
[1]. «این کتابى است که آن را به سوى تو فرو فرستادیم تا مردم را به خواست و فرمان پروردگارشان از تاریکیهاى گمراهى به روشنایى هدایت بیرون آرى، به راه آن تواناى بىهمتا و ستوده.» (ابراهیم، آیه1)
[2]. «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّین» (احزاب، آیه40)
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68085.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68085_fba572824ab7a0bd5fd1530ff5bf1018.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
( نقش امام علی ع در پاسداری از دین (
219
233
FA
حسن عاشوری
لنگرودی
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر حوزه علمیه قم.
10.22081/rt.2016.68086
پیامبر خاتم9 در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد و با نزول سه آیه آغازین سوره مدثّر (<strong>یاأَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ </strong>* <strong>قُمْ فَأَنْذِرْ </strong>* <strong>وَ رَبَّکَ فَکَبِّرْ</strong>) دعوتش را به صورت سرّی آغاز کرد. در این دوران، ابتدا همسرش حضرت خدیجه، و پسرعمویش حضرت علی7 به کیش آن حضرت درآمدند. کار تبلیغ پنهانی اسلام حدود سه سال طول کشید.<strong><strong>[1]</strong></strong>
<br clear="all" />
[1].ابناثیر، <strong><em>الکامل فی التاریخ</em></strong>، ج2، ص60.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68086.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68086_49b469bc34bab9bbb1516dc3f7af9c59.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
( نقش امام علی ع در پاسداری از دین ( 2
233
247
FA
حسن
عاشوری لنگرودی
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر حوزه علمیه قم.
10.22081/rt.2016.68087
در جلسه قبل به روشهای پاسداری از دین توسط امام علی7 آشناشدیم. در این جلسه به روشهای دیگر پاسداری از دین توسط حضرت آشنا میشویم. این بحث را در محورهای زیر پی میگیریم.
<strong>ب)</strong><strong>فعالیتهای</strong><strong>جهادی</strong><strong>و</strong><strong>مرجعیت</strong><strong>سیاسی</strong><strong>علی</strong>7
امام علی7 برای پاسداری از شریعت محمدی9 تلاشهای گوناگونی داشت که ما از آن به امور جهادی و سیاسی یاد میکنیم:
<strong>1.</strong><strong>فعالیتهای</strong><strong>رزمی</strong><strong>امام</strong><strong>علی</strong>7
در دوره ده سالهای که پیامبر9 نظام اسلامی را در مدینةالرسول پایهگذاری کرد، دو دشمن<br clear="all" /> قدرتمند در برابرش ایستادگی کردند و جنگهای گوناگونی را پدید آوردند؛ یکی از این دو، مشرکان قریش بود و دیگری یهودیان کینهتوز مدینه و خیبر. در این نبردها امام علی7 پیروزیهای قاطعی برای مسلمانان به ارمغان آورد. اینک به چند نمونه از این نبردها اشاره میشود
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68087.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68087_8e19984530ac45f9d5ac50ac71cb8ba2.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
مهجوریت زدایی از قرآن
247
259
FA
جواد
محدثی
محقق و نویسنده
10.22081/rt.2016.68088
طراوت ابدی و تازگی همیشگی قرآن، یکی از رموز اعجاز این کتاب آسمانی است که با گذشت قرنها همچنان تابنده و پرمفهوم و هدایتگر است. معارف قرآن، همواره عقول فرزانگان را مبهوت جاذبههای خویش کرده است و گذشت زمان هرگز نتوانسته غبار نسیان و کمرنگی و فرسودگی بر چهرۀ تابناکش بنشاند.
قرآن، عهد و میثاق خدا با بندگان است. پیوسته باید در این «عهدنامۀ الهی» نگریست و تدبّر کرد و جان را از معارف زلالش سیراب ساخت.
امام صادق7 فرموند: «<strong>الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ یَنْبَغِی لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَنْظُرَ فِی عَهْدِهِ وَ أَنْ یَقْرَأَ مِنْهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ خَمْسِینَ آیَةً</strong>؛[1] قرآن، عهد خدا به سوی بندگانش است. پس سزاوار است که یک انسان مسلمان در عهد خدا بنگرد و هر روز، پنجاه آیه از آن را تلاوت کند.»
<br clear="all" />
[1]. حر عاملی، <strong><em>وسائل الشیعه</em></strong>، ج 4، ص 849.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68088.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68088_3a4d21bd0372e5a5d2eb793b6f1faa21.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
شب قدر و فرصت ها
259
261
FA
سیدمحمد
اکبریان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10.22081/rt.2016.68089
<strong>عن ابی عبدالله</strong>7: «<strong>غُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِکْرُهُ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَةُ الْقَدْر</strong>؛[1] سرآمد تمام ماهها، ماه خدا، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است».
شب وصل است و طی شد نامه هجر
سلام فیه حتی مطلع الفجر[2]
انسان موجودی نامتناهیخواه و بینهایت طلب است، اما با محدودیتهایی در جهان مادی مواجه است. از محدودیتهای عالم مادی، محدودیت زمان و مکان و جسم است. جان انسان در حالی که خواهش رهایی از آن بندها و شوق پرواز در ملکوت دارد، خود را گرفتار آنها و چسبیده به زمین و جهان مادی میبیند.[3] از سوز دل نجوا دارد که:
<br clear="all" />
[1]. حویزی، <strong><em>نورالثقلین</em></strong>، ج 2، ص 214.
[2]. <strong><em>غزلیات حافظ</em></strong>، غزل 251.
[3]. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ» (توبه، آیه 38.)
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68089.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68089_7fc8d124baf55fe346ce010b732fde06.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
( توصیه های اخلاقی اسلام هنگام طلاق ( 1
271
284
FA
نرگس
زرین جویی
کارشناس ارشد فلسفه اخلاق
10.22081/rt.2016.68090
طلاق در طول تاریخ به عنوان راهحلی برای پایاندادن به مشکلات زناشویی مطرح بوده و هست، لکن در هر جامعهای با جامعه دیگر متفاوت است. از نظر اسلام، طلاق به عنوان مبغوضترین حلال، آخرین راهحل است. با اینکه در اسلام به آن توصیه نشده اما قواعد و آداب ویژهای را دارد. جدا از احکام شرعی مربوط به طلاق، توصیههای اخلاقی هم در این باره آمده است که موجب کمترشدن آسیبهای این جدایی نامیمون شود. بنابراین، باید کوشید در کنار تبیین احکام حقوقی طلاق، جایگاه اخلاقی آن را که در قرآن و روایات بررسی کرد.
این موضوع در سه محور سامان یافته است: اخلاق پیش از طلاق، اخلاق هنگام طلاق، اخلاق پس از طلاق.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68090.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68090_af389f57e3888630358326a0c32f7d64.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
( توصیه های اخلاقی اسلام پس از طلاق ( 2
285
292
FA
نرگس
زرین جویی
کارشناس ارشد فلسفه اخلاق
10.22081/rt.2016.68091
در جلسه قبل با برخی از مسائل طلاق آشنا شدیم در این جلسه نیز به ادامه این بحث میپردازیم. همانطور که اشاره گردید آموزههای دینی ما را به رعایت اصولی قبل از طلاق و در حین طلاق ملزم نموده است، همینطور بعد از طلاق نیز به رعایت اصول اخلاقی در تعامل با همدیگر ملزم ساخته است. در دیدگاه اسلام، شخصیت انسانها دارای حرمت ذاتی است و این احترام نباید حتی بعد از جدایی نیز شکسته شود. توصیههای اخلاقی اسلام، از اهتمام در جهت کاستن از آثار منفی و ناخوشایند بعد از طلاق خبر میدهد.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68091.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68091_dae9104024838402bb681135e361bbff.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
راه های گسترش فرهنگ قرض الحسنه در جامعه
293
304
FA
محمد رسول
آهنگران
دانشیار دانشگاه تهران و از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
10.22081/rt.2016.68092
با وقوع رنسانس اول در اروپا تفکر «اومانیسم» بهمعنای اعتقاد به اصل بودن انسان حاکم شد. این طرز فکر بهتدریج در نقاط مختلف جهان انتشار یافته و اشخاص بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داد. در این تفکر که به بعد مادی انسان اصالت داده و لذت و سعادت دنیوی بشر بهعنوان هدف علم، اندیشه، هنر و اخلاق معرفی میشود، جنبه معنوی قرض الحسنه بسیار کمرنگ میباشد.
در اسلام، باورهای اعتقادی در آموزههای دین بهویژه اعتقاد به آخرت سبب ایجاد انگیزه و اقدام فرد به قرضالحسنه است؛ چراکه بعد مادی و منفعتطلب انسان، هیچگاه حاضر به معاوضه منفعت نقد خود با نسیهای با امکان عدم وصول، نبوده و تنها در صورت وجود باوری از جنس معنویت(با وجود احتمال عدم برگشت اصل مال نیز)، فرد به سمت سنت حسنه قرض سوق داده خواهد شد. این نوشتار بر آن است تا راهکارهای گسترش فرهنگ پسندیده قرضالحسنه را به اختصار بیان کند.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68092.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68092_cc4fbfad495d727658917dfdb7b061e0.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
نیکی به والدین پس از مرگ
305
316
FA
عبدالکریم
پاک نیا تبریزی
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی
10.22081/rt.2016.68093
خداوند متعال در قرآن میفرماید: «<strong>وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْسانا</strong>؛<strong><strong>[1]</strong></strong> ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکى کند.» نیکی به والدین علاوه بر اینکه سفارش خدا است، از جمله عوامل زمینه ساز سعادت انسان میباشد. از دیدگاه اسلام، نیکی به پدر و مادر، همچنان که در حال حیات، امری ضروری است، بعد از مرگ نیز ضرورت دارد و آنان بعد از مرگ بیشتر نیاز به نیکی فرزندان دارند؛ چراکه دستشان از دنیا کوتاه شده و دیگر توانایی تهیه رهتوشه آخرت را ندارند.
<br clear="all" />
[1]. احقاف، آیه 15.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68093.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68093_2360c0cc639eb2f7c7cd00c4fa1558ed.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
سیره معصومان: در مواجهه با فقرا
317
328
FA
محمدحسین
علی اکبری
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10.22081/rt.2016.68094
همواره نوع رفتار ملتها و حکومتها با فقیران، با رفتار آنان در برابر اغنیا متفاوت بوده است و این دوگانگی، بیعدالتیها و محرومیتهای قشر فقیر جامعه را به همراه داشته و نظام طبقاتی را بر جوامع، حاکم کرده است. جهان امروز، همچنان شاهد رفتارهای جاهلی مدرن، با فقیران است. گرچه مدعیان رهبری جهان، شعار حاکمیت نظام هماهنگ حقوق فقیر و غنی را سر دادهاند، لیکن در عمل، به مسئولیت سنگین خود عمل نکردهاند. تنها، رهبران دینی و معصومان: بودهاند که در گذر زمان، راهکارهای برونرفت فقیران از محرومیتها را عملیاتی کردهاند.
نوشتار پیشِ رو، در صدد تبیین رفتار معصومان: در مواجهه با فقیران است:
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68094.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68094_11cb4bf279ad6b56972f97ba73aa65d5.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
جایگاه حیا در آموزه های اسلامی
329
342
FA
سیدمحمدجواد
فاضلیان
دانشآموخته حوزه علمیه و دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی.
10.22081/rt.2016.68095
امروزه رسانههای بینالمللی، تمامی ارزشهای انسانی، دینی و اخلاقی را فدای منافع سیاسی و مالی خود کردهاند و با اینترنت و ماهواره، زندگی خصوصی مردم را در اتاقکهای شیشهای به نمایش میگذارند و همه خطوط قرمز افراد را نادیده میگیرند؛ تا آنجا که فیلمهای مستهجن به بخشی از صنعت سودآور فیلم و سینما تبدیل شده است.
علاوه بر اینها، پدیدههایی مانند جشن طلاق، ازدواج سفید، زندگیهای مجردی و... معنویت و اخلاق را از زندگی افراد دور کرده است. در چنین وضعیتی که واژگانی چون حیا، عفت، پاکدامنی، غیرت و ... مهجور ماندهاند، بازشناسی مفاهیمی همچون «حیا» و «عفت» از بایستهها است. به همین جهت دراین نوشتار به بررسی آموزه «حیا» در آموزههای دینی میپردازیم.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68095.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68095_0ae5fd49bd071fdf02630f30f7e3b9f0.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
اسراف از نگاه آموزه های دینی
343
353
FA
اصغر
رضوانی دهقانی
نویسنده و محقق
10.22081/rt.2016.68096
«<strong>کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین</strong>؛ [1] [از نعمتهای الهی] بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمیدارد.»
یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه خاص شود، اسراف است که در حقیقت تجاوز از حد و اندازه در امور مختلف است؛ چنانکه راغب میگوید: «<strong>اَلْاِسْرافُ تَجاوُزُ الْحَقَّ فِی کُلِّ فِعْلٍ یَفْعَلُهُ الْاِنسانُ</strong>؛[2] اسراف، تجاوز از حد در هر کاری است که انسان انجام میدهد.» آنچه در برابر اسراف ممدوح شمرده شده «قَصد» به معنای میانهروی است که در برابر تجاوز از حق و یا کمگذاشتن از حق به کار میرود. دراین جلسه به مباحث ذیل میپردازیم:
<br clear="all" />
[1]. اعراف، آیه 31 .
[2]. مفردات راغب، مادۀ سرف.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68096.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68096_b21d5530d6a74c9274bace3398f76713.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
دستاوردهای ضیافت الهی
353
363
FA
علیرضا
انصاری
نویسنده و پژوهشگر
10.22081/rt.2016.68097
ماه رمضان، فرصت کسب همه خوبیها است. در این ماه میتوان قلههای رفیع معنویت، کمال و تقوا را فتح کرد و دستاوردهای عظیمی به دست آورد؛ به نورانیت روحی رسید و از گناهان پرهیز کرد. لذا در روز عید فطر، گویی مسلمان از نو متولد میشود و تبریک این عید، به مناسبت ولادت جدیدِ مؤمن روزهدار است؛ چراکه روزهداران در شب عید فطر، از آلودگیها پاک شده و پاداش خود را دریافت کردهاند.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68097.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68097_42e7a5092f0989710d7a5993a0bc2428.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
365
375
FA
محمدرضا
مالک
عضو مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی مدیریت حوزههای علمیه.
10.22081/rt.2016.68098
روحانیت معظم شیعه، از آغاز قرن پانزدهم هجری به برکت انقلاب اسلامی در جایگاه مسئولیت زا و خطیری قرار گرفته است؛ بخواهد یا نخواهد، مردم مسلمان ایران، بلکه جهان، از او انتظار مسئولیتپذیری و پاسخگویی به پرسشها و نیازهای فردی و اجتماعی خود را دارند. عرصه اقتصادی نیز یکی از عرصههایی است که حضور روحانیت را میطلبد. وضعیت به گونهای است که خالیکردن میدان و گوشهگیری و بیاعتنایی به مشکلات اسلام و انقلاب، به روشنی خلاف شرع و عقل است. پس باید در روند تصمیمسازی و تصمیمگیریها و برنامهریزیهای بزرگ اقتصادی در کشور، بیش از گذشته حضور داشته باشیم.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68098.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68098_707454168b3add974b00e3019cd22f33.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
پیام های ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
375
403
FA
روح الله
بیدرام
مدرس حوزه و دانشگاه
10.22081/rt.2016.68099
دعاهای روزانه ماه رمضان،[1] از جمله دعاهای بلندمضمون و شامل یک دوره از سلسله دستورهای اخلاقی، معارف دینی، ادبی، حقوقی، مادی و معنوی هستند و هر یک پیامهایی دارند. در این نوشتار، به پیامهای دعای هر روز اشاره شده و در پایان هر دعا، درباره یکی از پیامها، بهصورت مختصر مطالبی بیان شده است. مبلغان محترم میتوانند مطالب مربوط به هر روز را، با عنایت به دعای آن روز و بر اساس ذوق و سلیقه خود ارائه کنند.
<br clear="all" />
[1]. این دعاها که در «<em>مفاتیح الجنان</em>» نیز آمده است، به نقل از حضرت رسول9 هستند.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68099.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68099_7488fca8d939fa342cfe0c1a4e0cbc83.pdf
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فصلنامه ره توشه
2821-2797
1438
شماره 141 رمضان
2016
03
20
خاطره ها و تجربه های تبلیغی
403
413
FA
گروه
تولید محتوا
معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات
10.22081/rt.2016.68100
اولین باری که بنا شد منبر بروم، نزد آقا شیخ علیاکبر رشتی که منبر میرفت، رفتم و گفتم: یک منبر برای من بنویس! گفت: دو قِران میگیرم و مینویسم. دو قران به او دادم و او برای من یک منبر نوشت. من این منبر را از حفظ کردم. تصمیم گرفتم اولین منبرم در همان مسجد فیلسوف باشد که پدرم شبها در آنجا نماز جماعت اقامه میکرد و منبر میرفت.
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68100.html
https://rahtoosheh.dte.ir/article_68100_5d83d06ae9a94d8bcfd1cb2d1c517bf5.pdf